EDS raport: Zagospodarowywanie Wisły
Elżbieta Kozubek
W strategii rozwoju województwa zwrócono uwagę na szczególne walory przyrodnicze dolin rzek, w tym przede wszystkim paneuropejskiego korytarza ekologicznego Wisły. Podkreślono również funkcję rzeki w poprawie warunków życia w miastach i utrzymaniu ciągłości przyrodniczej. Jednocześnie dostrzeżono niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi oraz obsuwania się terenu w obrębie skarp doliny Wisły. Zaznaczono wreszcie potencjał przyrodniczy doliny Wisły jako rzeki o wciąż w znacznym stopniu naturalnym charakterze. Zapisy stosowne do zidentyfikowanych szans i zagrożeń znalazły się wśród kierunków działań określonych w dokumencie.
W planie zagospodarowania województwa wskazano na problem kolizji funkcji Wisły, w przypadku której ochrona przyrody i walorów krajobrazowo-turystycznych może kolidować z robotami służącymi ochronie przeciwpowodziowej, potencjalnym wykorzystaniem do transportu wodnego, oraz dopuszczaniem zabudowy. W związku z tym Dolina Środkowej Wisły została wskazana jako obszar problemowy, w przypadku którego konieczne jest zachowanie równowagi pomiędzy ochroną środowiska a przeciwdziałaniem zagrożeniu powodziowemu, m.in. poprzez stosowanie naturalnych środków przeciwpowodziowych (polderów zalewowych). W planie ustalono też rozwój systemu transportu rowerowego, obejmujący Szlak Rowerowy Wisły. Turystyczne zagospodarowanie terenów nad Wisłą (z wyłączeniem obszarów zagrożonych powodzią) wskazano m.in. w Płocku.
W projekcie „Park Rzeki Wisły” doceniono walory odcinka rzeki od Nowego Dworu Mazowieckiego do Płocka (włączając w to obszar miast). Podkreślono i wykorzystano przy tym zróżnicowaną strukturę funkcjonalną, zagospodarowanie przestrzenne oraz unikatowe zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i sieć hydrograficzną, jak też powiązane z nimi formami ochrony przyrody. Istotna jest również potrzeba zachowania walorów przyrodniczo-rekreacyjnych rzeki i jej okolic.
Cztery obszary pilotażowe
Podjęto współpracę z przedstawicielami lokalnych samorządów i interesariuszy. W jej efekcie powołano Zespół do spraw koordynacji udziału województwa mazowieckiego w pracach nad rewitalizacją Wisły.
Powstało również studium programowo-przestrzenne dla terenów nadrzecznych Wisły oraz programy rozwoju wraz z projektami kierunkowymi i rozwiązaniami koncepcyjnymi dla czterech obszarów pilotażowych:
Strefa 1. Płock – Miasto Łączące;
Strefa 2. Rolnictwo Połączone Wodą (tereny nadrzeczne);
Strefa 3. Nowy Dwór Mazowiecki – Brama Warszawy;
Strefa 4. Leoncin – Niebieska Ekowioska.
Wizja i kierunek rozwoju tego obszaru związane są z aktualnym i przyszłym znaczeniem Płocka i Nowego Dworu Mazowieckiego, kształtowaniem krajobrazu i struktury urbanistycznej, ochroną Puszczy Kampinoskiej, zmianami demograficznymi i racjonalnym wykorzystaniem terenów rolniczych.
Obszar rozwojowy „Park Rzeki Wisły” powinien przyczynić się do wykreowania modelu współpracy na terenie o istotnym dziedzictwie kulturowym (m.in. Twierdza Modlin, Płock) i walorach przyrodniczych, jak też do wykorzystania jego potencjału rozwojowego w połączeniu z Mazowieckim Portem Lotniczym w Modlinie.
Koncepcja „Parku Rzeki Wisły” obejmuje obszar szczególnego potencjału rozwojowego regionu (rzeka, tereny rolnicze, zaplecze usługowo-produkcyjne, tereny rekreacyjne, obszary dziedzictwa kulturowego itd. – łącznie około dwóch tysięcy km2). Potencjał ten ma wymiar przestrzenny, społeczny, gospodarczy i organizacyjny. Celem utworzenia „Parku Rzeki Wisły” jest wsparcie wielowymiarowego rozwoju tego obszaru przy wykorzystaniu możliwości, jakie stwarzają tereny nadbrzeżne Wisły.
Obszar ten charakteryzuje się dużą dynamiką zmian, zwłaszcza w sferze osadnictwa (urbanizacja), rozwoju gospodarczego oraz procesów demograficznych, w tym migracji. Poszukiwano rozwiązań godzących z jednej strony w interes ochrony doliny rzeki i jej zrównoważone (zgodne z zasadami trwałego rozwoju) zagospodarowanie, a z drugiej – korzystanie z jej zasobów. Dotychczasowe zmiany użytkowania ziemi dotyczące terenów mieszkaniowych, usługowych czy przemysłowych koncentrowały się m.in. na terenach wykorzystywanych dotychczas rolniczo, często charakteryzujących się wysoką jakością gleb. Obok negatywnego wpływu na strukturę i jakość przestrzeni naruszają one równowagę stosunków wodnych.
Projekty główne i łącznikowe
Projekty kierunkowe opierają się na czterech aspektach:
- wzmacnianiu dostępności rzeki – terenów nadrzecznych
- kreowaniu możliwości otwarcia się w stronę rzeki
- koncentracji działań bezpośrednio na rzece
- powiązaniu rzeki z edukacją i innowacyjnością.
Poza projektami w poszczególnych strefach, przewidziano realizację projektów łącznikowych, takich jak atrakcyjne wizualnie i funkcjonalnie systemy połączeń w postaci dróg pieszo-rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz zintegrowanym system informacji i oznakowania. Będzie to stanowić bazę dla ciekawej aranżacji terenów zieleni, ciągów komunikacyjnych, miejsc integrujących społeczność lokalną oraz wyeksponowania obszarów wartościowych przyrodniczo, krajobrazowo i kulturowo.
21 listopada 2016 r. Sejmik Województwa Mazowieckiego podjął uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzania zmiany Planu zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego. Zmiany te obejmą też zagospodarowanie dolnej Wisły i jej otoczenia, tak by wykorzystać jej potencjał przyrodniczy i turystyczny. Dotychczasowe działania w ramach projektu „Park Rzeki Wisły” dostarczyły wiedzy i informacji, które zostaną wykorzystane w ramach zmiany planu. Już teraz w strategii rozwoju województwa ujęto turystyczne pasmo przyrodniczo-kulturowe doliny Wisły, odnotowując duży potencjał turystyki rekreacyjnej (wypoczynek nad wodą), kulturowej (miejscowości nadrzeczne) i aktywnej (turystyka wodna i rowerowa), jak też wartości przyrodnicze paneuropejskiego korytarza ekologicznego.
Umiejętne wykorzystywanie potencjału rozwojowego
Dla zintegrowanego podejścia międzysektorowego ważne jest odpowiednie i umiejętne wykorzystywanie potencjału rozwojowego terenów wokół portu lotniczego Warszawa-Modlin. Jak zauważono w Regionalnym zintegrowanym planie policentrycznego rozwoju obszarów wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, przygotowanym w ramach projektu airLED, w promieniu 40 km od lotniska mieszka ponad dwa miliony osób. Jako kwestię kluczową dla rozwoju tego obszaru wskazano potrzebę wsparcia rozwoju biznesu w otoczeniu lotniska, tak by zwiększyć przychody z działalności poza lotniczej.
Poza działaniami dotyczącymi lotniska, w Nowym Dworze Mazowieckim przewidziano w ramach „Parku Rzeki Wisły” zagospodarowanie obu brzegów Narwi poprzez utworzenie bazy turystyczno-rekreacyjnej oraz portu wraz z zabudową turystyczno-mieszkaniową. W Leoncinie przewidziano opracowanie planów urbanistycznych, wyznaczenie szlaków turystycznych i stworzenie produktów turystycznych. W Płocku przewidywane działania obejmują przygotowanie nowych terenów inwestycyjnych, budowę przystani miejskiej wzorowanej na historycznym dworcu wodnym oraz rewitalizację obszaru śródmiejskiego miasta.
Zakres działań przewidzianych w ramach projektu „Park Rzeki Wisły” pokazuje, jak wielowymiarowe powinny być działanie adresowane do rzeki i terenów nadrzecznych. Samorząd województwa mazowieckiego podejmuje działania w tym zakresie, realizując cele zapisane w dokumentach strategicznych i planistycznych, jak też współpracując z partnerami międzynarodowymi i lokalnymi. W celu zapewnienia trwałego, efektywnego i zrównoważonego rozwoju doliny rzeki, potrzebna jest jednak również współpraca pomiędzy poziomem wojewódzkim i krajowym. Przykładowo, budowa dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych będzie od przyszłego roku, według nowego prawa wodnego, wymagała zgody Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”. Dlatego też tak istotne, jest, aby działania dotyczące Wisły na poziomie krajowym i regionalnym były spójne i zharmonizowane.