Dramatyczny rok dla europejskich konsumentów: pogorszenie się dobrobytu finansowego w wyniku pandemii COVID-19
Raport Intrum “European Consumer Payment Report 2020″ przedstawia ponury obraz dobrobytu finansowego w Europie, ale podkreśla również rosnące zainteresowanie konsumentów edukacją finansową.
Coroczny raport “European Consumer Payment Report” Intrum, w którym pytamy 24 000 europejskich konsumentów o ich perspektywy dotyczące ich dobrobytu finansowego, preferencji zakupowych i zachowań płatniczych, pokazuje, że dobrobyt finansowy w Europie pogorszył się w wyniku pandemii COVID-19.
1 na 3 osoby straciła dochody z powodu pandemii COVID-19
Nieco ponad 1 na 3 respondentów (35%) twierdzi, że stracił dochody w wyniku pandemii.
Najbardziej ucierpieli młodzi konsumenci: 50% osób w wieku 18-21 lat zauważyło spadek dochodów z powodu pandemii COVID-19. Jeżeli chodzi o poszczególne europejskie kraje, utrata dochodów przez konsumentów jest najbardziej zauważalna w Europie Południowej, gdzie pierwsze miejsce na tej niechlubnej liście zajmuje Grecja (49%), następnie Portugalia (47%), Włochy (47%) i Hiszpania (43%).
Badanie pokazuje, że kryzys ma zdecydowanie większy negatywny wpływ na konsumentów, których finanse już przed pandemią były mniej bezpieczne, chodzi np. o osoby o niższych dochodach czy niepewnym zatrudnieniu.
– mówi Anders Engdahl, Prezes i CEO Grupy Intrum.
Podsumowanie najczęstszych działań podejmowanych przez konsumentów,
którzy utracili dochody:
- 57% zmniejszyło wydatki na inne niż niezbędne zakupy,
- 21% szukało dodatkowej pracy,
- 16% polegało na swoich oszczędnościach.
Rośnie poziom „finansowego” stresu konsumentów
W tym roku około połowa (47%) z 24 000 respondentów biorących udział w naszym badaniu przyznaje, że nigdy wcześniej nie odczuwali tak dużego niepokoju o swoją sytuację finansową, jak to ma miejsce obecnie. Najwyższy poziom stresu występuje w Europie Południowej. W Grecji 49% respondentów straciło zarobki z powodu pandemii, a prawie 3 na 4 konsumentów (73%) twierdzi, że nigdy wcześniej tak bardzo nie martwili się o swoje finanse.
Badanie wskazuje, że jak dotąd wpływ pandemii na dobrobyt finansowy jest najmniej dotkliwy dla północnoeuropejskich konsumentów. „Tylko” 29% duńskich konsumentów nigdy wcześniej nie było tak zaniepokojonych swoim dobrobytem finansowym, a mniej niż 1 na 5 osób (19%) straciła dochód w wyniku bezpośredniego działania pandemii Covid-19. Stosunkowo niski poziom obaw o dobrobyt finansowy występuje również w Szwecji (36%) i Niemczech (37%).
Pandemia zmotywowała Europejczyków do zwiększenia wiedzy na temat finansów
Jednym z niewielu pozytywnych skutków pandemii 2020 r. jest fakt, że europejscy konsumenci dokładają starań, by pogłębić swoją wiedzę na tematy finansowe i uzyskać większą kontrolę nad swoimi finansami osobistymi – 4 na 10 Europejczyków twierdzi, że podejmuje kroki w celu poprawy swojej wiedzy ze wspomnianego obszaru.
Czytanie działów finansowych gazet jest najpopularniejszym sposobem zdobywania nowej wiedzy przez europejskich konsumentów (24%), a następne na liście jest słuchanie podcastów (13%).
Czytaj także: Jak pandemia koronawirusa wpływa na sytuację finansową gospodarstw domowych?
Zainteresowanie konsumentów poprawą ogólnego bezpieczeństwa finansowego jest najbardziej istotne w zagrożonych krajach Europy Południowej. W Portugalii 66% osób twierdzi, że poprawa bezpieczeństwa finansowego stała się dla nich głównym priorytetem od początku kryzysu związanego z Covid-19, we Włoszech 55% osób udzieliło tej samej odpowiedzi. Dla porównania, średnia europejska wynosi 47%.
– Biorąc pod uwagę bezpośrednie skutki kryzysu COVID-19 i jego nieznane długoterminowe konsekwencje, wątpimy w to, że konsumenci nie podjęliby żadnych kroków, by poprawić swoją wiedzę w obszarze tematów związanych z finansami. Posiadanie odpowiednich umiejętności finansowych jest punktem wyjścia do zrównoważonego zarządzania budżetem domowym i potencjalnym kluczem do sprostania wyzwaniom związanym z pandemią – mówi Anders Engdahl.
Pobierz pełny raport ECPR 2020 >>>