Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
89dni
16godzin
23minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Gospodarka | Multimedia

Dlaczego warto szybko zamykać kopalnie?

17.10.2024 12:59 mb | BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dlaczego warto szybko zamykać kopalnie?
Rafał Zasuń. Źródło: MarketNews24
Wydobywamy najdroższy węgiel na świecie, a powinien być jeszcze droższy, aby kopalnie nie wykazywały strat. Rachunki dla gospodarstw domowych powinny być wyższe, aby ratować kopalnie. I do tego zmierzamy od lat, obniżając także konkurencyjność gospodarki, mówi w rozmowie z MarketNews24 Rafał Zasuń, redaktor naczelny portalu WysokieNapiecie.pl.

W połowie października 2024 roku Sejm skierował do dalszych prac w Sejmowej Komisji Finansów Publicznych rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2025 i rządowy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2025.

W projekcie przyszłorocznego budżetu dla górnictwa węgla kamiennego zapisano dokładnie 3 mld 555 mln zł. Kwota ta będzie pochodzić z kilku źródeł. Najwięcej zapisano w dziale „dotacje i subwencje”, to 3 mld 322 mln zł.

Przy czym w tej sumie wyszczególniono 2,4 mld zł jako tzw. dopłaty do redukcji zdolności produkcyjnych.

Ustawę umożliwiającą te dopłaty uchwalono w 2021 roku, żeby ratować zbankrutowane górnictwo. Rząd PiS zgodził się pokrywać w ten sposób straty na wydobyciu węgla w nierentownych kopalniach.

W zamian górnicze związki zgodziły się łaskawie na zamknięcie kopalń w 2049 roku, co i tak jest datą kompletnie nierealistyczną, bo węgiel nie będzie tak długo potrzebny.

Umowa społeczna ws. wygaszania kopalń i wydobycia węgla

– Ten mechanizm funkcjonuje od 2022 roku, gdy podpisano tzw. umowę społeczną – mówi Rafał Zasuń, redaktor naczelny portalu WysokieNapiecie.pl.

– Za powstający dług płacimy my wszyscy, jako podatnicy, a ta forma pomocy publicznej jest nielegalna, nie została zatwierdzona przez Komisję Europejską, która nie bardzo wie co z tym zrobić – podkreśla.

Ustawa przewiduje, że przedsiębiorstwo górnicze, objęte systemem wsparcia stopniowo wygasza działalność wydobywczą wyznaczonych kopalń, a w zamian dostaję dopłatę – różnicę między kosztami działalności wydobywczej, a przychodami ze sprzedaży węgla. Dopłata ta może mieć formę dotacji z budżetu państwa albo podwyższenia kapitału zakładowego obligacjami Skarby Państwa.

Ponadto prawie 215 mln zł znalazło się w rubryce „dotacje celowe i podmiotowe”. W obu przypadkach adresatami publicznych pieniędzy są „podmioty górnictwa węgla kamiennego”.

Resztę dopełnią pomniejsze transfery, zapisane w kilku innych pozycjach budżetowych. Zatem rząd planuje już „na twardo” przetransferować prosto z budżetu państwa do górniczych spółek ponad 3,5 mld złotych.

Czytaj także: Brak transformacji energetycznej będzie bardziej kosztowny niż wydatki na jej przeprowadzenie

5,4 mld zł w obligacjach dla górnictwa w ustawie okołobudżetowej

Ale to nie wszystko. Resztę planowanych wydatków znajdziemy w projekcie ustawy okołobudżetowej. Tu znalazło się kolejne 5,4 mld zł dla górnictwa, z zastrzeżeniem że jest to kwota maksymalna. Dodatkowo sposób jej transferu jest nieco inny.

Jak wynika z uzasadnieniu projektu ustawy okołobudżetowej, przewidywane na rok 2025 dopłaty do redukcji zdolności produkcyjnych podmiotów węgla kamiennego mogą przewyższyć kwoty ujęte w ustawie budżetowej.

Rząd planuje przekazanie Ministrowi Przemysłu obligacji skarbowych o wartości do 5,4 mld zł, a minister przeznaczy je na podwyższenie kapitału zakładowego przedsiębiorstwa górniczego, korzystającego z dopłat do ograniczania wydobycia, czyli Polskiej Grupy Górniczej, Południowego Koncernu Węglowego (dawniej Tauron Wydobycie) i Węglokoksu.

9 mld zł dla górnictwa w 2025 roku – spłata obligacji

Obligacje te oczywiście trzeba będzie spłacić wraz z odsetkami, ale nie zrobią tego  spółki górnicze, lecz zrzucimy się wszyscy, jako podatnicy. Zatem w przyszłym roku rząd może przetransferować do górnictwa nawet 9 mld zł, z których prawie 7 mld zł w zamian za ograniczenie wydobycia.

Przy czym rząd w ogóle tego ograniczenia wydobycia nie zakłada. W załączniku  „Budżet państwa w układzie zadaniowym” jest tabelka pokazująca planowane wydobycie węgla na najbliższe trzy lata.

Okazuje się, że w latach 2025 i 2026 wydobycie węgla ma nie spadać i wynieść 48 mln ton. Dopiero w 2027 spadnie o 1 mln ton.

W rzeczywistości wydobycie spada samo, bo skoro siada popyt to górnicy nie mają motywacji do zwiększania efektywności, zwłaszcza, że ich pensje i tak są od tej efektywności oderwane.

Czytaj także: Komisarz UE: sprawiedliwa transformacja energetyczna jest kwestią podstawową

Dlaczego nierentowne kopalnie nie są zamykane?

To wszystko jest tym bardziej smutne dla polskiej gospodarki i gospodarstw domowych, bo jedynym racjonalnym działaniem jest szybkie zamknięcie kilku nierentownych kopalń i pozostawienia tylko tych najlepszych, czyli Rybnika i Bogdanki.

– Komisja Europejska będzie chciała zobaczyć jakiś całościowy program odejścia przez Polskę od węgla i nie zgodzi się na datę 2049 rok – komentuje ekspert WysokieNapiecie.pl.

– Tempo wypierania elektrowni węglowych przez OZE i elektrownie gazowe już jest tak szybkie, że elektrownie pracują przez mniej niż pół roku, a za 2-3 lata spalą jeszcze mniej węgla czyli wydobywany węgiel będzie jeszcze mniej potrzebny. Kwota powstających strat z powodu wydobywania węgla będzie więc jeszcze wyższa  – dodaje Rafał Zasuń.

Będziemy coraz więcej tracić jako podatnicy, dopóki któryś rząd zdecyduje się na odważniejsze decyzje.

– Trzeba w kopalniach zorganizować referendum, zaproponować górnikom wyższe odprawy w zamian za wcześniejsze odejście od węgla, wszystkim nam to się opłaci – wyjaśnia Rafał Zasuń.

Źródło: MarketNews24
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
BudżetESG / Environmental, Social and corporate GovernancegórnictwoGórnicykopalnieMinisterstwo FinansówMinisterstwo PrzemysłuOdnawialne źródła energii / OZEPolska Grupa Górnicza / PGGPołudniowy Koncern WęglowyRafał ZasuńTransformacja energetycznaUnia Europejska / UE / EUUstawa okołobudżetowaWęgielWęglokoksWysokieNapiecie.pl
Autor mb
Źródło BANK.pl
Platforma ESG BIK
Nowy standard dla sektora bankowego

Polecamy

dr Jacek Furga
Multimedia
Zapowiada się rekordowy rok dla budownictwa mieszkaniowego i rynku kredytów hipotecznych
Dariusz Standerski, wiceminister cyfryzacji
Technologie i innowacje
Cyfryzacja po europejsku: 100 regulacji cyfrowych i 270 organów regulacyjnych
symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
Marek Chlebicki Partner, PwC Polska i Krzysztof Słotwiński CISO, BNP Paribas Bank Polska S.A. | Źródło: BANK.pl
Multimedia
Czas na odporność cyfrową

Najnowsze

Z rynku finansowego
Prezes GPW o przyszłości Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie
Agnieszka Walter-Drop, dyrektor generalna ds. polityki spójności, rolnictwa i polityki społecznej w Parlamencie Europejskim.
Nieruchomości
KE przygotowała Europejski Plan na rzecz Dostępnych Mieszkań
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Arkadiusz Lewicki | Źródło: BANK.pl
ESG
Instrumenty Finansowe Programów UE dla transformacji klimatycznej
fragmenty flag UE i Chin
Gospodarka
Czy import z Chin zagraża gospodarce Unii Europejskiej?
infografika, mSzafir KIR
Cyberbezpieczeństwo
Jednorazowa wersja e-podpisu mSzafir w aplikacji mObywatel
fragment globusa, Polska, wirtualne linie, globalna gospodarka
Z rynku finansowego
ChatGPT nie polubił CPK / Portu Polska
siedziba Fed
Z rynku finansowego
Nowy szef Fed prawdopodobnie będzie miał na imię Kevin

Zobacz także

symbole OZE, ESG na stosach monet
ESG
Porozumienie między Parlamentem a Radą UE w sprawie Omnibus i ESG
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP)
Bezgotówkowo
eSkarbonka napędzana przez Mastercard gra dla 34. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
Arkadiusz Lewicki | Źródło: BANK.pl
ESG
Instrumenty Finansowe Programów UE dla transformacji klimatycznej
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}