Detaliści muszą się dostosować, jeśli chcą zyskać lojalność aktywnych konsumentów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

wykres.dlugopis.01.250xWedług TCC, globalnego lidera programów marketingowych, na świecie pojawili się nowi Konsumenci, którzy są w tak wysokim stopniu wymagający, iż ich potrzeby i oczekiwania re-definiują dotychczasowe pojęcie wartości i lojalności w zakresie zakupów detalicznych.

Z tego powodu TCC zwraca uwagę sprzedawców na fakt, iż muszą już dziś dostrzec tę grupę nabywców i dostosować do niej swoją ofertę handlową. W przeciwnym razie istnieje bardzo duże ryzyko utracenia możliwości walki o lojalnych Konsumentów.

Wyniki badania przeprowadzonego przez TCC we współpracy z Planet Retail pokazują, iż globalne zmiany demograficzne i rozwój technologiczny doprowadziły do powstania nowego typu Konsumenta o mentalności osoby „zawsze aktywnej”. Dzięki nowym technologiom powstały nowe kanały sprzedaży detalicznej, które wykreowały nowe możliwości zakupowe w tych porach dnia, które w tradycyjnym modelu sprzedaży były „okresem martwym” np.: czas przejazdu do i z pracy, późne godziny nocne.

Starzejące się społeczności, urbanizacja i rosnąca liczba jednoosobowych gospodarstw domowych doprowadziły do wzrostu popularności mniejszych sklepów, którą napędza potrzeba wygodniejszych zakupów dokonywanych często z braku czasu, w tzw. ‘biegu’. Ten model robienia zakupów charakteryzuje się większą częstotliwością wizyt w sklepie i „mniejszym koszykiem”. Efektem tych zmian jest pełna przejrzystość w cenach detalicznych i pełna swoboda Konsumenta w wyborze sklepu, w którym dokonuje zakupów. Równolegle tworzą się nowe wartości, na które ukierunkowany jest dzisiejszy Konsument.

TCC ostrzega jednak, że wielu detalistów nadal nie widzi nowych zjawisk w szerszej perspektywie i nie potrafi całościowo zareagować na ten trend. Prezes TCC, Michael Ioakimides, powiedział: „Nabywca stale się zmienia, zarówno pod względem demograficznym, jak  i pod względem stylu życia, i nigdy nie było jeszcze takiej sytuacji, w której tak ważne byłoby, aby sklepy detaliczne dostrzegały te zmiany i dostosowały się do nich. Choć detaliści reagują na niektóre zmiany demograficzne koncentrując się na mniejszych formatach sklepów i sprzedaży internetowej, sektor musi dostrzec bardziej ogólny trend. Obecnie Konsumenci są »zawsze aktywni« – mają wysokie oczekiwania, spodziewają się, że będą mogli zrobić zakupy »zawsze i wszędzie«. Detaliści, którzy odniosą sukces w przyszłości to ci, którzy dostosują się do zasad nowego rynku i przyjmą zintegrowaną strategię wielokanałową„.

Zdaniem TCC detaliści o rozwiniętej sieci tradycyjnych sklepów powinni postarać się o różnicowanie inne niż cena. Ioakimides wyjaśnił: „Choć elastyczność pod względem wielkości sklepów jest ważna, równie istotna jest elastyczność związana z metodami przyciągania Konsumentów do sklepów i oferowania kompletnej oraz wszechstronnej realizacji ich potrzeb. Detaliści muszą zrozumieć, co motywuje ich Klientów poza metką cenową. W tak konkurencyjnym otoczeniu zyskają oni przewagę, jeśli zaspokoją najważniejsze potrzeby Konsumentów za pomocą szeregu inicjatyw, od budowy wartości marki i stworzenia więzi emocjonalnej, po obsługę Klienta, a także  jakość i poczucie ekskluzywności„.

Źródło: TCC