Darmowe lub tańsze bilety kolejowe oraz autobusowe dla młodzieży i emerytów
Nie od dziś wiadomo, że podróże kształcą. Sprzyjają porozumieniu i zrozumieniu innych. Komisja Europejska zachęca więc młodych Europejczyków do przemieszczania się po kontynencie i nie tylko zachęca – dofinansowuje, a nawet funduje bilety.
Darmowe bilety dla 18-latków
W tym roku między 18-latków KE rozdzieliła 15.000 darmowych biletów. Akcja już się zakończyła, ale przyszłoroczni osiemnastolatkowie mogą w swoim czasie znów popróbować szczęścia.
W tym roku osoby urodzone między 2.7.2000 a 1.7.2001 r. mogły w dniach 2-16 maja 2019 – na stronie internetowej DiscoverEU – starać się o bilety z bezpłatnej puli, rozdzielonej między krajami UE zależnie od liczby ludności. Chętni mogli to czynić indywidualnie albo w grupie do pięciu osób. Niepełnosprawni mieli prawo aplikować wraz z opiekunem.
Należało podać informacje o planowanej podróży i odpowiedzieć na pięć quizowych pytań. Na tym nie koniec. Żeby było bardziej ekscytująco dodatkowo proszono też „aplikanta” o prognozę liczby starających się, jeszcze wtedy nieznaną. Na zdobycie darmowego biletu największe szanse mieli więc ci, którzy nie tylko prawidłowo odpowiedzieli na quizowe pytania, ale i najtrafniej oszacowali liczbę zgłoszeń.
Travel-Pass
Za pomocą takiego karnetu podróżnego, tzw. Travel-Pass, można przemieszczać się głównie pociągiem, ale też autobusem i promem. I odwiedzić cztery kraje unijne w ciągu 30 dni. Wyprawa powinna się odbyć między 1 sierpnia 2019 roku a 31 stycznia 2020 roku.
U źródeł inicjatywy „DiscoverEU” leży myśl, by 18-latek z kraju unijnego mógł tanio poznać kontynent i jego różne kultury. Oczekuje się, że po powrocie młody człowiek podzieli się swymi wrażeniami czy to w mediach społecznościowych czy w wykładzie w swojej szkole.
Interrail-Tickets i rabat dla seniorów
Darmowe bilety to niejedyna choć całkiem świeża forma wspierania kształcących podróży. Już od 1972 roku Wspólnota dotuje bilety dla młodych, tzw. Interrail-Tickets albo Global Pass.
Najpierw czyniła to tylko dla tych do 21 roku życia, a obecnie i dla 27-latków. Mogą kupować bilety do 25 proc. taniej. Rabat dla seniorów po 60-tce też jest, ale o dziesięć procent niższy.
W ramach systemu Interrail można podróżować nie tylko po krajach unijnych, również sąsiedzkich nienależących do Wspólnoty.
Dla kogo ulgi
Normalny zbiorczy bilet Global Pass na pociąg 2. klasy kosztuje od 218 do 902 euro. Z młodzieżową ulgą od 168 do 693. Cena zależy od tego, ile dni chce się podróżować w określonym czasie.
Za prawo do jazdy pociągiem przez pięć dni w ciągu miesiąca unijny młodziak zapłaci 217 euro. Za dziesięć dni w okresie dwóch miesięcy – 308 euro. Gdyby zaś był taki ruchliwy, że chciałby się przemieszczać każdego dnia przez trzy miesiące, musiałby wyłuskać 693 euro; „normalny” dorosły Europejczyk zapłaciłby za tę przyjemność 902 euro.
We Włoszech i Niemczech – taniej
W unijnej ofercie podróżnej dla młodych ludzi istnieją też różne kombinacje biletowo-krajowe. Np. ktoś zainteresowany Włochami może zaplanować miesięczny pobyt w tym kraju, podróżując w tym czasie w ciągu czterech dni za 144 euro. Wystarczy, że kupi sobie Interrail Premium Pass dla Italii.
Obecnie kolej niemiecka Deutsche Bahn do 15 sierpnia sprzedaje w ramach jesiennej promocji Interrail „Golden Autumn” bilety za 51 euro do jednego kraju (One Country Pass) z wykorzystaniem od 16 września do 15 grudnia br. Oraz w ramach tej samej promocji bilet za 168 euro do 31 krajów (Global Pass).
Czyli do wyboru, do koloru. Unia Europejska „wie”, że podróże nie tylko kształcą, ale mogą też łagodzić konflikty, demaskować kreowane dla potrzeb politycznych stereotypy i wizerunki sąsiadów oraz generalnie wzbogacać człowieka. Służą pokojowi w Europie.
Ci, którzy nie jeżdżą i nie znają unijnych sąsiadów, dają się łatwiej zmanipulować. Czyli: młodzież przyszłością i narodu, i Unii Europejskiej.