Czy rzeczywiście partnerstwo handlowe?

Czy rzeczywiście partnerstwo handlowe?
Fot.lexiconimages.stock.adobe.com
Wycofano wniosek 145 posłów Parlamentu Europejskiego o skierowanie pytań do Trybunału Sprawiedliwości o zgodność z traktatami europejskimi umowy UE-Mercosur dającej prawo odszkodowania jednej stronie, gdy druga wprowadzi środek „unieważniający lub znacznie osłabiający” korzyści z niej płynące. Odrzucono też jej podział na część handlową i tymczasową. Druga wejdzie w życie bez ratyfikacji w połowie 2026 r.

Maria Dunin-Wąsowicz
Dr nauk politycznych. Specjalizuje się w badaniu politycznych aspektów międzynarodowych stosunków gospodarczych i pieniężnych, integracji światowej, w tym transatlantyckiej oraz europejskiej. Autorka sześciu publikacji książkowych oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych w języku polskim i angielskim.

Porozumienie Unii Europejskiej o partnerstwie handlowym z Mercosurem jest jednym z najdłużej negocjowanych w historii międzynarodowej integracji gospodarczej. Rokowania zainicjowano 28 czerwca 1999 r. w Rio de Janeiro. Ich celem było uporządkowanie handlowych i politycznych relacji, które realizowano dzięki umowom dwustronnym. Stanowiły one kontynuację kolonialnego podejścia, zwłaszcza ze strony Hiszpanii i Portugalii, wobec państw Południowej Ameryki na podstawie podpisanej 15 grudnia 1995 r. i obowiązującej od stycznia 1999 r. Międzyregionalnej Umowy Ramowej o Współpracy (Interregional Framework Cooperation Agreement UE-Mercosur (Southern Common Market, SCM)). Pierwsza runda negocjacyjna porozumienia o partnerstwie odbyła się w dniach 6-7 kwietnia 2000 r., lecz zakończyła się fiaskiem. Następny ruch wykonano w 2015 r., ponownie próbowano zainicjować dialog na temat zasad i organizacji współpracy handlowej obu bloków.

Rokowania krok po kroku

Oficjalny start negocjacji nastąpił w czerwcu 2017 r. Stawką dla UE był uprzywilejowany dostęp do rynku 250 mln konsumentów, których popyt na unijne rolnictwo, towary przemysłowe i usługi oraz zyski ze zniesienia ceł szacowano wówczas na ok. 4 mld euro. Zaplanowano szybkie zawarcie porozumienia. Nieprzypadkowo. W tym okresie Unia znajdowała się w kryzysie rolnym spowodowanym m.in. embargiem w odpowiedzi na kolejne sankcje. Te były motywowane działaniami Rosji przeciwko Ukrainie, nadprodukcją na unijnym rynku rolnym, zwłaszcza w sektorze mlecznym oraz strukturalnymi problemami rolnictwa europejskiego. Skutkiem kumulacji niekorzystnych czynników było utracenie przez UE, w 2015 r., pierwszej pozycji w handlu z państwami Mercosur (licząc bez Wenezueli) na rzecz Chin.

Chiński plan inwestycyjny w SCM na lata 2015-2025 wynosił 250 mld USD, podczas gdy unijny program „Global Gateway” (Globalne Otwarcie) zakładał zaangażowanie w Ameryce Południowej na ok. 45 mld euro (ok. 50 mld USD). Rezultatem ostrożnego podejścia unijnego był spadek obrotów handlowych z SCM. W 2017 r. wyniosły one zaledwie 84,9 mld euro i były niższe o ok. 26,7 mld euro w porównaniu z 2011 r.

Cele negocjacyjne UE zakładały uzgodnienie procedur zawierania zamówień publicznych, własności intelektualnej, oznaczeń geograficznych oraz klauzul zrównoważonego rozwoju. Niemniej rolnictwo było zasadniczym tematem tych rokowań. Unijnym negocjatorom chodziło o uzyskanie dogodnych zapisów dotyczących handlu wołowiną, etanolem i soją, stanowiących zasadniczą część eksportu Mercosuru do UE. Celem nadrzędnym było ograniczenie lub zniesienie 91-proc. ceł i innych barier handlowych w wymianie towarów i usług pomiędzy jej krajami członkowskimi. Tworzona strefa wolnego handlu miała stanowić siłą napędową wzrostu gospodarczego ułatwiającą nie tylko handel, ale napływ inwestycji oraz modernizację gospodarek stron.

Przyjęto, że tempo rokowań będzie szybkie. Planu jednak nie zrealizowano. Rozmowy, prowadzone w marcu, lipcu i październiku 2017 r., przyniosły jedynie uzgodnienia w części rozdziałów umowy, nie rozwiązano jednak tak wrażliwych kwestii, jak poziom eksportu wołowiny czy etanolu z UE. Mimo kolejnych spotkań w listopadzie i grudniu 2017 r., negocjacje nie posuwały się do przodu.

Kolejne rundy negocjacji w lutym/marcu, czerwcu i lipcu 2018 r. nie przyniosły kompromisu w takich kwestiach, jak swoboda dostępu do rynków rolnych i przemysłowych, techniczne bariery w handlu samochodami, reguły pochodzenia ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK