Czy biometria to już przeżytek?
Niemal każdy najnowszy smartfon wyposażony jest w czytnik biometryczny – głównie odcisk palca, ale producenci wciąż eksperymentują, która metoda biometryczna będzie lepsza w użyciu i jednocześnie bezpieczna. Odcisk palca, skan twarzy, skan tęczówki oka itp. – tu trend wydaje się nie do zatrzymania – biometria w smartfonie jest i będzie.
Banki wykorzystują ten stan rzeczy efektywnie w bankowości mobilnej, większość aplikacji bankowych umożliwia biometryczne logowanie. To tylko jedna z gałęzi rozwoju biometrii, gdzie dane biometryczne nie opuszczają telefonu, którego pilnujemy dziś lepiej niż portfela.
Google Pay, który jest w Polsce zaledwie 2 lata (ruszył w listopadzie 2016) i Apple Pay, który wystartował w czerwcu tego roku, świetnie podkręcają częstotliwość używania biometrii na co dzień.
Tu mowa oczywiście o biometrii wbudowanej w telefon, czyli banki korzystają z technologii biometrycznych, które klienci sami sobie kupują.
Kto choć raz zapłacił telefonem, kartę nosi tylko na wypadek awarii telefonu – taki plan B. Płacenie telefonem jest wygodne, ale czy można płacić jeszcze prościej? Można i świetnym przykładem jest FingoPay, które dodatkowo daje możliwość sprawdzenia wieku klienta tam, gdzie sklep ma taki obowiązek.
Tylko w ostatnich kilku miesiącach obserwowaliśmy udostępnienie nowych wdrożeń biometrycznych takich jak wideoweryfikacja w BZ WBK (wcześniej też biometria głosowa dla klientów indywidualnych i bankowości korporacyjnej), wideoweryfikacja w Tatra Banka, biometria głosowa w Ceska Sporitelna czy biometria głosowa w JPMorgan Chase – to tylko kilka przykładów.
Biometria behawioralna, zwana też biometrią pasywną również rozwija się bardzo dynamicznie, ale wdrożenia te ze względu na swoją naturę nie były do tej pory nagłaśniane.
Mamy dziś kilka wektorów rozwoju biometrii: regulacje, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, automatyzacja procesu uwierzytelnienia, zwiększenie atrakcyjności banku dla klientów i zapewnienia uwierzytelnienia w środowisku Omnikanałowym – uwierzytelnić klienta bezpiecznie i tak samo wygodnie dla niego w każdym kanale kontaktu.
Biometria nie zwalnia, rozwija się zgodnie z prognozami lub je wyprzedza.
Już 3 października 2018, podczas X edycji International Biometric Congress porozmawiamy o aktualnym stanie rozwoju biometrii, wysłuchamy interesujących historii tych, którzy chcą podzielić się swoim doświadczeniem z wdrożeń w swoich bankach. Serdecznie zapraszam w imieniu organizatorów już dziś!