Czy będzie więcej pieniędzy z PIT dla gmin, na bezpośrednie potrzeby mieszkańców?
Mieszkanki i Mieszkańcy każdej polskiej wsi oraz miasta z tytułu swoich dochodów bądź majątku obciążani są różnego rodzaju podatkami, które trafiają do budżetu państwa.
Państwo polskie na mocy odpowiednich ustaw rozdziela m.in. te podatki na poszczególne dziedziny życia społecznego, w tym przekazując odpowiednie kwoty jako dochody własne JST.
Mając na uwadze to, że Rzeczpospolita Polska to właśnie terenowe wspólnoty – gminy wiejskie, powiaty, miasta czy województwa ‒ zaspokajające podstawowe potrzeby swoich mieszkańców, należy podjąć działania zmierzające do odpowiedniego finansowania potrzeb lokalnych przekazując do budżetu JST środki finansowe w pełni zaspokajające zadania własne oraz zadania zlecone.
Czytaj także: Cięcia budżetów samorządowych, ograniczenie nakładów na Ochotnicze Straże Pożarne
11 336 421 000 zł z PIT dla samorządów
Stowarzyszenie Tak! Samorządy dla Polski, na ręce Marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego złożyło projekt ustawy zwiększające udziały w podatku PIT z 38,16% do 48,16%, co w kwotach rzeczywistych zaplanowanych na 2020 roku daje kwotę 11 336 421 000 zł zwiększenia dochodów gmin w naszym kraju.
Podobne zapisy ustawowe powinny dotyczyć podniesienia dochodów powiatów i województw.
Nowy model dystrybucji
Te pieniądze w budżecie państwa są obecne – w konkursach, dofinansowaniach i funduszach. Należy je jedynie dystrybuować w sposób równy, stabilny, przewidywalny i zrównoważony poprzez zwiększenie dochodów własnych samorządów.
Szereg programów wsparcia kierowanych w ramach konkursów z budżetu centralnego dla JST jest generatorem dodatkowej biurokracji oraz nakładów dodatkowej pracy urzędników na różnych szczeblach – zarówno po stronie beneficjentów jak i ofiarodawców.
Proponowana zmiana pozwoli na równomierne lokowanie środków na terytorium całego kraju bez zbędnych formalności, bez czekania na nabory, rozstrzygnięcia i odwołania. Postawi na zrównoważony rozwój wszystkich społeczności i możliwość strategicznego planowania.
‒ Składając w Senacie dwie zmiany do ustaw o dochodach gmin pokazujemy jakie kluczowe decyzje muszą być podjęte przez ustawodawców. Nie możemy ciągłymi pomysłami rozpraszać dyskusji o finansach budżetów mieszkańców naszych lokalnych wspólnot.
Jeżeli chcemy, aby dalej dobrze funkcjonowały szkoły, przedszkola, żłobki, komunikacja, jeżeli chcemy utrzymywać porządek, oświetlenie czy drogi, a co najważniejsze ‒ wspierać mieszkańców poprzez opiekę społeczną, programy wsparcia dla Seniorów i osób potrzebujących, musi zostać podniesiony udział gmin w podatku od osób fizycznych.
Ten podatek płacą mieszkańcy naszych miejscowości i oni oczekują, aby większość tych pieniędzy pozostawało w pobliżu ich domów i było wydawane w sposób, na które oni mają bezpośredni wpływ – komentuje Artur Kozioł, burmistrz Wieliczki, członek zarządu Stowarzyszenia Samorządy dla Polski.
Czytaj także: DNB Bank Polska: Tarcza 4.0 nie rozwiąże problemów finansowych samorządów
Gdzie są te pieniądze?
W budżecie państwa. Na przykład w Funduszu Inwestycji Lokalnych (6 mld zł), w Funduszu Dróg Samorządowych (ponad 3 mld zł), w programie Sportowa Polska (2020 ‒ 200 mln zł), programach MKiDN (2020 ‒ 200 mln zł), programie Senior+ (2020 ‒ 80 mln zł) oraz w wielu innych programach dedykowanych samorządom w poszczególnych resortach.
‒ Ideą samorządności w krajach demokratycznych, zgodnie z „zasadą pomocniczości”, jest posiadanie przez samorządy dochodów własnych oraz jasny i precyzyjny podział zadań pomiędzy Rządem a Samorządem.
Tworzenie funduszy centralnych zawsze kojarzy się z „centralizmem demokratycznym”. Polacy w swej demokracji dawno dojrzeli już do dysponowania środkami publicznymi samodzielnie zaspokajając potrzeby lokalne.
Ostatnie propozycje ograniczenia budżetów samorządów o kolejny 1,4 mld złotych rocznie prowadzi wprost do obniżenia jakości życia, poziomu oświaty czy braku inwestycji rozwojowych dotykających bezpośrednio każdego z nas – dodaje Jacek Karnowski, przewodniczący Stowarzyszenia Samorządy dla Polski.
Liczne apele kierowane ze strony samorządów o braku zaspokajania finansowego w odpowiedni sposób zadań samorządowych mogą zostać spełnione poprzez dokonanie odpowiedniej korekty ustawy o dochodach JST w rzeczywistości bez uszczerbku dla budżetu Państwa.
Zwiększone dochody samorządów to realizacja inwestycji, które przecież wielokrotnie były przywoływane jako „napędowe” gospodarki całego kraju oraz spokojne życie mieszkańców lokalnych wspólnot.
Czytaj także: COVID-19: możliwość większego zadłużania się to niewystarczająca pomoc dla samorządów