Cztery etapy, których nie można pominąć w drodze do chmury
Wiele firm przystępując do tego przedsięwzięcia, często za późno zauważa, z jak trudnym wyzwaniem przyszło im się zmierzyć.
Warto rozważyć wsparcie doświadczonego eksperta, który będzie czuwał nad powodzeniem przedsięwzięcia
Co zrobić, żeby nie zabłądzić w trakcie tej podróży? Jak się do niej przygotować i o czym pamiętać, żeby osiągnąć zamierzony cel? I najważniejsze pytanie ‒ od czego zacząć?
4 kluczowe etapy
Zacznijmy od jasnego zdefiniowania naszych oczekiwań i celów, które chcemy zrealizować. Bez tego nie będziemy w stanie ocenić, czy nasze działania rzeczywiście przyniosły pożądane efekty. I nie chodzi o samą migrację do chmury, a korzyści, jakie chcemy osiągnąć z punktu widzenia naszego biznesu.
Osiągnięcie oczekiwanych korzyści z chmury zależy od wielu czynników – dobrego planu, zespołu, silnego przywództwa, determinacji w osiąganiu celu
Do zaplanowania i wykonania mamy cztery etapy: Eksperyment, Fundament, Migracja oraz Zarządzanie i obsługa. Żeby sprawniej poradzić sobie z nowymi wyzwaniami i uniknąć niepotrzebnych błędów, warto od razu rozważyć wsparcie doświadczonego eksperta, który będzie czuwał nad powodzeniem przedsięwzięcia.
Pierwszy etap – Eksperyment
Pierwszym kluczowym krokiem jest przeprowadzenie eksperymentu. Czymże miałby być ten eksperyment? Najprościej mówiąc sprawdzeniem w boju naszych doświadczeń związanych z wykorzystaniem chmury. Można to zrobić najlepiej za pomocą realnego projektu w formie Proof of Concept.
Dobrze, jeśli ten projekt będzie miał faktyczne znaczenie dla naszej organizacji, ale unikajmy aplikacji o kluczowym znaczeniu, które odgrywają najważniejsze role w działaniu firmy. Głównym zadaniem tego etapu jest ustalenie, czy jesteśmy gotowi do zmiany, czy ten kierunek jest dla nas dobry, i czy w takiej małej skali jesteśmy w stanie zrealizować nasze cele.
Czytaj także: Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Obłok co się zowie
Drugi etap – Fundament
Jeżeli nasze doświadczenia związane z eksperymentem będą pozytywne, czas zbudować fundamenty pod dalsze działania. W tym etapie głównym zadaniem będzie stworzenie zespołu cloudowego i ustalenie bazowej konfiguracji.
Zespół: dobrze, jeśli w zespole cloudowym znajdą się osoby o różnych kompetencjach. Będą to oczywiście programiści, administratorzy, specjaliści baz danych, ale także prawnicy czy osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo.
Zespół powinien być zdolny do ustalenia i implementacji podstawowych zasad wdrażania i używania usług chmurowych, dbania o zgodność z branżowymi i wewnętrznymi wymaganiami, a także do ciągłej kontroli kosztów cloudowych.
Jednak najważniejsze jest, żeby był dobrze zmotywowany oraz gotowy do stałego podnoszenia kompetencji i dzielenia się wiedzą.
Konfiguracja Bazowa: ważną kwestią jest ustalenie bazowych zasad i polityk związanych z chmurą. Warto dobrze przemyśleć i zaplanować kwestie zarządzania tożsamością, nadawania uprawnień i kontroli dostępu użytkowników do usług.
Równie istotne jest ustalenie topologii sieci, sposobu zapewnienia bezpiecznej komunikacji pomiędzy środowiskami oraz modeli operacyjnych w chmurze. Nie możemy też zapomnieć o zaplanowaniu odpowiedniej hierarchii subskrypcji, zasadach tworzenia kont czy tagowaniu zasobów.
Ważnym obszarem jest zarządzanie kosztami chmury. Trzeba dobrze zrozumieć chmurowy model kosztowy i zaplanować stały proces monitorowania wydatków chmurowych.
Musimy z wyprzedzeniem określić nasze zasady korzystania z usług (Cloud Governance) oraz przygotować plan działania na wypadek awarii. Migracja do chmury w żadnym razie nie zwalnia nas z odpowiedzialności za zapewnienie ciągłości działania naszych aplikacji i bezpieczeństwo naszych danych.
Czytaj także: Raport Specjalny | Forum Bezpieczeństwa Banków | Transfer danych fundamentem e-gospodarki
Trzeci etap – Migracja
Dopiero na tym etapie rozpoczynamy działania zmierzające do migracji lub uruchomienia aplikacji w chmurze. Najpierw musimy dokonać inwentaryzacji i analizy działania naszego środowiska. Potrzebujemy dokładnej wiedzy, jak jest zbudowane, jakie istnieją zależności między poszczególnymi elementami środowiska, i jakie jest jego obciążenie w czasie.
Na tej podstawie możemy zaplanować strategię migracji dla poszczególnych aplikacji. Mamy do wyboru sześć podstawowych strategii migracji: Rehost, Replatform, Refactor, Retire, Retain lub Repurchase.
Od analizy środowiska i naszych potrzeb zależeć będzie, której z metod użyjemy. Gdy już mamy wiedzę o naszym środowisku i zaplanowaliśmy strategię migracji, możemy przystąpić do przygotowania szczegółowego planu migracji, a następnie jego realizacji.
Czwarty etap ‒ Zarządzanie i obsługa
Chmura daje nam wiele nowych możliwości i narzędzi do efektywnego zarządzania naszym środowiskiem. Stąd płynie wiele korzyści związanych z większą wydajnością pracy osiąganą dzięki powszechnej standaryzacji i automatyzacji działań. Wymaga to oczywiście dostosowania naszych modeli operacyjnych do tych oferowanych przez chmurę.
Przede wszystkim musimy jednak pamiętać, że to my nadal jesteśmy odpowiedzialni za funkcjonowanie i bezpieczeństwo naszego środowiska, dlatego nie zapominajmy o gromadzeniu i analizie logów, stałym monitorowaniu jego dostępności i wydajności.
Do naszych zadań należeć będzie również zarządzanie infrastrukturą – wgrywanie poprawek, właściwa konfiguracja środowiska, usług i zasobów, kontrolowanie ustawień, przestrzeganie wymagań oraz zarządzanie kosztami. Nadal będziemy zarządzać środowiskiem z perspektywy jego bezpieczeństwa, ochrony naszych danych, a także ciągłości działania usług.
Powodzenie adopcji do chmury
Osiągnięcie oczekiwanych korzyści z chmury zależy od wielu czynników – dobrego planu, zespołu, silnego przywództwa, determinacji w osiąganiu celu. To z pewnością wymagający projekt, do którego trzeba się dobrze przygotować, aby go umiejętnie przeprowadzić i zakończyć pełnym sukcesem.
Warto rozważyć, czy korzystając ze wsparcia doświadczonego eksperta, nie będziemy w stanie osiągnąć lepszych efektów w krótszym czasie, omijając wiele przeszkód w drodze do realizacji naszych celów.
Paweł Pętlicki,
Cloud Service Manager w Atende SA.