Czego w czasie pandemii oczekują Polacy od inteligentnego domu?
Polacy kupują też inteligentne rozwiązania, aby ułatwić sobie życie, co ma szczególne znaczenie teraz, gdy więcej czasu spędzamy w domu. W ciągu ostatniego roku urządzenie smart home kupił już co dziesiąty z nas.
Oszczędność energii i zrównoważony dom
Pandemia i wynikający z niej kryzys ekonomiczny oraz systematyczny wzrost cen energii sprawił, że Polacy zaczęli szukać rozwiązań, które pozwoliłyby im na oszczędności na rachunkach. Aż 65% respondentów odpowiedziało, że bardziej niż dawniej zależy im na mniejszym zużyciu energii i zrównoważonym domu.
Potrzeba oszczędności jest także najważniejszym czynnikiem zachęcającym do zakupu inteligentnych rozwiązań. Co drugi badany wskazał ten argument jako najbardziej przekonujący do zainwestowania w smart home.
Czytaj także: Co trzeci wybudowany w 2020 roku dom to budynek inteligentny
Codzienny komfort
Polakom niezmiennie zależy na komforcie i znajduje to odzwierciedlenie w badaniu Netatmo – blisko 65% respondentów zadeklarowało, że chciałoby ulepszyć swój dom lub mieszkanie w celu poprawy jego komfortu.
To drugi pod względem ważności powód jaki mógłby skłonić osoby nieposiadające rozwiązań inteligentnego domu do inwestycji w nie. Jednocześnie użytkownicy, którzy posiadają co najmniej jedno urządzenie smart home potwierdzają, że ich główną zaletą jest większy komfort domu lub mieszkania.
Czytaj także: Smart home może paść ofiarą cyberataku. Jak się zabezpieczyć?
Jakość powietrza i zdrowe warunki w domu
Zła jakość powietrza w pomieszczeniu, a w szczególności wysokie stężenie dwutlenku węgla może niekorzystnie wpływać na samopoczucie i zdolność do koncentracji. Z kolei nadmierna wilgotność sprzyja powstawaniu pleśni i może przyczynić się do reakcji alergicznych.
Powszechność nauki w domu oraz pracy zdalnej sprawiła, że 60% badanych przyznało, że zdrowe warunki w domu, w tym odpowiednia jakość powietrza, są dla nich bardziej istotne niż przed pandemią. Jeden na trzech posiadaczy urządzeń smart home ma w swoim domu inteligentne rozwiązanie dbające o powietrze w pomieszczeniach.
Troska o bezpieczeństwo
Wśród całej gamy rozwiązań smart home dużą popularnością (korzysta z nich aż 47% użytkowników) cieszą się alarmy i czujniki bezpieczeństwa. Niemal co czwarta osoba, która nie posiada urządzenia inteligentnego domu, mogłaby się zdecydować na zakup z zamiarem zapewnienia bezpieczeństwa domu bądź mieszkania i ich mieszkańców. Jednocześnie aż 52% badanych zgodziło się, że w trakcie pandemii ta kwestia stała się ważniejsza niż przedtem.
‒ Przeprowadzone badanie wykazało, że pandemia pozytywnie wpłynęła na popularność rozwiązań smart home. Już od 10 lat staramy się odpowiadać na potrzeby użytkowników, a wyniki dowodzą, że najważniejszymi z nich wciąż pozostają chęć oszczędności oraz poprawy komfortu. Inteligentny dom tym właśnie się cechuje, dlatego rozwiązania te znalazły tak wielu nabywców w ciągu ostatniego roku – komentuje Fred Potter, założyciel Netatmo.
Metodologia badania
Przedstawione dane pochodzą z badania ankietowego przeprowadzonego w Polsce w maju 2021 roku przez firmę SW Research dla Netatmo, metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1053 osób.