Cyfrowa rewolucja w urzędach nabiera tempa
Ministerstwo Cyfryzacji w swojej „Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku” stawia za cel, aby wszystkie jednostki administracji publicznej udostępniały e-płatności, a podstawowe kompetencje cyfrowe miało 85% obywateli. Zakłada też przeznaczanie w tym okresie 5% PKB na cyfryzację. Oznacza to, że płatności elektroniczne będą powszechnie wykorzystywane przez sektor publiczny i samorządy.
Szybkie upowszechnianie
Ponad dwie trzecie (69%) płatności dokonywanych w Polsce w 2024 r. było transakcjami bezgotówkowymi. Najczęściej Polacy płacili kartami płatniczymi (41%) oraz za pomocą telefonu, zegarka czy biżuterii z funkcją NFC (18%). To znaczący postęp, jako że jeszcze 19 lat temu, czyli w roku 2005, udział płatności cyfrowych w liczbie płatności detalicznych w naszym kraju – według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa – wynosił zaledwie 2%. Jednak już w 2016 r. w ten sposób realizowano co trzecią transakcję. Cztery lata później, w 2020 r., ponad połowę (54%) płatności detalicznych stanowiły te bezgotówkowe. Co ważne, w ciągu ponad siedmiu lat działalności Fundacji liczba terminali płatniczych na polskim rynku zwiększyła się z 600 tys. w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co dało nam awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na tysiąc mieszkańców.
– Od początku istnienia Fundacji Polska Bezgotówkowa wspieramy transformację płatniczą w Polsce, a dziś wyraźnie widać jej efekty – płatności cyfrowe rosną nie tylko w sklepach czy e-commerce, ale również w takich sektorach, jak transport, usługi czy sprzedaż automatyczna. To pokazuje, że cyfryzacja staje się realnym standardem i wsparciem w codziennym życiu i prowadzeniu biznesu. Naszą misją jest kreowanie przyszłości płatności z korzyścią dla konsumentów i biznesu – podkreśla Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
W administracji publicznej
W dobie cyfryzacji usług publicznych coraz więcej spraw można załatwić bez wychodzenia z domu. Urzędy oraz instytucje publiczne chętnie sięgają po nowoczesne rozwiązania, które zwiększają wygodę obywateli – jednym z najważniejszych kroków w tym kierunku jest rozwój aplikacji mObywatel oraz platformy e-Urząd. Obie te usługi umożliwiają szybkie, bezpieczne i wygodne dokonywanie opłat administracyjnych online, z wykorzystaniem kart płatniczych i BLIKA. Cyfrowe płatności ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI