Cyberbezpieczeństwo i robotyka kluczowe dla rozwoju polskich firm. Raport HSBC Navigator
„Przedsiębiorstwa oczekują, że wdrożenie nowych technologii poprawi wydajność oraz obniży koszty działalności operacyjnej. Badanych zapytano, jakie technologie będą kluczowe w rozwoju ich firmy przez kolejne trzy do pięciu lat” – czytamy w komunikacie.
Wdrażanie innowacji kluczowe dla pozostania konkurencyjnymi
„Polskie firmy bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, że wdrażanie innowacji, nowych technologii jest kluczowe dla pozostania konkurencyjnymi. Odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli zwiększyć produktywność, obniżyć koszty oraz poprawić jakość dostarczanych towarów i usług” – powiedział dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu w HSBC Polska Piotr Winnicki, cytowany w komunikacie.
Najbardziej przydatne technologie
Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych na całym świecie, różnice w postrzeganiu najbardziej przydatnych technologii pojawiają się już na poziomie branży, w której funkcjonuje dana firma.
„Przedsiębiorstwa sektora usług wskazują jako kluczową technologię bezpieczeństwa danych oraz rozwój sieci 5G. Z kolei firmy sektora dóbr uważają, że zastosowanie rozwiązań z zakresu robotyki jest istotne dla ich rozwoju. W handlu hurtowym i detalicznym najważniejszy jest IoT tj. Internet Rzeczy (28%), a następnie bezpieczeństwo danych (26%), jeśli chodzi o produkcję i motoryzację prym wiodą AI, czyli sztuczna inteligencja (28% i 26%), a następnie robotyka (26% i 25%)” – czytamy dalej.
Czytaj także: Cyberbezpieczeństwo: największym zmartwieniem dla firm zaniedbania ze strony pracowników >>>
Wdrażając technologie związane z bezpieczeństwem danych, badane przedsiębiorstwa na całym świecie spodziewają się, że nowe rozwiązania wpłyną na zwiększenie satysfakcji klientów (33%), pomogą w dostosowaniu do obwiązujących przepisów (34%) oraz będą wsparciem w realizacji idei zrównoważonego rozwoju, jak również znajdą zastosowanie w polepszaniu jakości produktów/usług (27%) Z kolei trzy główne zalety wynikające z wdrożeń bazujących na AI, tj. sztucznej inteligencji i uczeniu się maszynowym to poprawa jakości produktów/usług zwiększenie wydajności i zmniejszenie kosztów, wymieniono w informacji.
Różnica w postrzeganiu potencjału technologii 5G
„Plany polskich firm nie odbiegają w kwestii zastosowania nowych technologii od przedsiębiorstw na całym świecie. W porównaniu wyników dla Polski i pozostałych badanych rynków, różnicę widać w postrzeganiu potencjału technologii 5G. Podczas gdy globalnie jako kluczową wskazuje ją 25% badanych, w Polsce jest to 17%. Bardziej niż firmy operujące na pozostałych rynkach europejskich doceniamy jednak robotykę i druk 3D. Wśród ich zalet przedsiębiorstwa dostrzegają poprawę user experience oraz produktywności, a także zmniejszenie kosztów, co często okazuje się kluczowe dla działalności firmy” – podano także.
Wyniki badania na całym świecie różnią się w zależności od regionu, jednak tylko w rejonie Australii i Oceanii sztuczna inteligencja zajęła pierwsze miejsce. Dla badanych z pozostałych rynków bezpieczeństwo danych jest priorytetem. Ponad to w skali globalnej w ciągu trzech do pięciu następnych lat jako najistotniejsze wskazano takie rozwiązania jak Internet Rzeczy (22%), uczenie maszynowe (25%) czy sieć 5G (25%), podsumowano w komunikacie.