Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z faktoringu
Dane zgromadzone przez Główny Urząd Statystyczny potwierdzają, że faktoring staje się w Polsce coraz popularniejszy. W 2013 roku liczba klientów korzystających z usług faktoringowych wzrosła o 12,2%. Większość z nich prowadzi działalność w zakresie przemysłu oraz handlu, a także usług, transportu i budownictwa.
Faktoring jest wygodnym źródłem zewnętrznego finansowania od momentu wystawienia faktury do chwili otrzymania zapłaty od kontrahenta. Uniknięcie zatorów płatniczych może być szczególnie istotne dla przedsiębiorstw współpracujących z wieloma dostawcami czy odbiorcami. Faktoring pozwala nie tylko na utrzymanie płynności na satysfakcjonującym poziomie, ale ponadto uwiarygadnia przedsiębiorstwa w oczach kontrahentów – potwierdzając profesjonalne podejście do finansów oraz dbałość o kwestie formalno-proceduralne.
W Polsce ten segment finansowania przedsiębiorstw ma przed sobą jeszcze duże perspektywy rozwoju. Ważnym czynnikiem jest tu edukacja właścicieli firm skupiona wokół odróżniania faktoringu od windykacji i podkreślanie, że jest on jednym z profesjonalnych instrumentów finansowania firmy i poprawy jej płynności.
Wzrost na poziomie 12,2% to rezultat, który jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Polski rynek faktoringu ma bardzo duży potencjał i w najbliższych latach powinien nadal uzyskiwać dwucyfrowe wyniki. To pozwoli Polsce przybliżyć się do rozwiniętych państw europejskich, gdzie co roku z faktoringu korzysta kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy klientów.
Tomasz Domagalski,
Kierujący Wydziałem Sprzedaży w Departamencie Faktoringu i Finansowania Handlu,
Bank Millennium