Coraz więcej gospodarstw domowych obsługuje bezproblemowo swoje zobowiązania
„Według ostatniego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, prowadzonego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, w bieżącym kwartale zwiększyła się grupa gospodarstw domowych obsługujących bezproblemowo swoje zobowiązania. W styczniu 2019 r. odsetek ten wyniósł prawie 80%, co jest drugim najlepszym wynikiem w historii badania po wartości 81,4%, osiągniętej w październiku 2017 r.” – czytamy w komunikacie poświęconym badaniu.
Spadł udział gospodarstw domowych deklarujących niewielkie problemy z obsługą zobowiązań
Jednocześnie spadł udział gospodarstw domowych deklarujących niewielkie problemy z obsługą zobowiązań. Jest ich obecnie 15,4% wobec 17% w poprzednim kwartale. Zmniejszył się również odsetek respondentów, którzy przy bieżącej obsłudze zobowiązań deklarują „duże problemy”. Takich gospodarstw było 4,8% (wobec 5,3% w październiku 2018 r.).
Nie widać żadnych oznak zagrożeń
„Obserwacja sytuacji średnioterminowej ukazuje, że w zakresie bieżącej obsługi zobowiązań tendencje są bardzo pozytywne. Nie widać żadnych oznak zagrożeń w tym zakresie. Domowe budżety, zasilane wynagrodzeniami z rosnącego rynku pracy i wspierane dodatkowo transferami społecznymi (m.in. 500+), pozwalają na terminową obsługę zobowiązań” – powiedział Sławomir Dudek z IRG SGH, cytowany w materiale.
Sytuacja w obszarze oceny przyszłej obsługi zobowiązań wykazała, że 65,5% respondentów spodziewa się bezproblemowej obsługi swoich zobowiązań w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
„Względem badania przeprowadzonego w poprzednim kwartale zmniejszyła się grupa gospodarstw domowych spodziewających się niewielkich problemów z obsługą zobowiązań. W badaniu z października 2018 r. stanowiły one 13,1%, a obecnie 11,6% ogółu. Łącznie duże problemy przewiduje ok. 3,8%. Zmalała też niepewność respondentów w tej kwestii – odsetek odpowiedzi 'nie wiem’ wynosi obecnie 19,2%” – czytamy dalej.
Rosnąca zamożność Polaków
„Utrzymująca się od lat, dobra sytuacja gospodarcza, a w konsekwencji rosnąca zamożność Polaków jest wyjaśnieniem pozytywnych opinii gospodarstw domowych dotyczących wywiązywania się ze zobowiązań obecnie i w najbliższej przyszłości. Można to w sposób uzasadniony interpretować jako potwierdzenie braku potrzeby nowych regulacji cen kredytu konsumenckiego. To, czego potrzeba nam w pierwszej kolejności, to jeszcze większej odpowiedzialności wszystkich wierzycieli w zakresie ich skłonności do dzielenia się informacją pozytywną i negatywną o kredytobiorcach oraz odpowiedzialnego wykorzystywania tych informacji do szacowania zdolności kredytowej. To są skuteczne narzędzia do przeciwdziałania zjawisku nadmiernego zadłużenia” – podsumował prezes KPF Andrzej Roter, cytowany w komunikacie.