COMPAREX Poland: I don’t WannaCry, czyli wyzwania dla banków spółdzielczych w rewolucji cyfrowej
Aleksandra Kaszuba
Banki spółdzielcze starają się pełnić znaczącą rolę we wsparciu inicjatyw lokalnych oraz być partnerem finansowym samorządów, rolników oraz przedsiębiorców. Bez względu na różnice między nimi a bankami komercyjnymi, liczy się oczekiwanie klienta końcowego. A klienci oczekują od instytucji finansowych szerszego wykorzystania technologii i świadczenia innowacyjnych usług. Nie chcą jednak rezygnować z opcji, które są dziś szeroko dostępne – czyli korzystania z usług stacjonarnych oddziałów w pobliżu domu czy w drodze do pracy. Pomimo że oswoili się już z bankowością elektroniczną i coraz więcej z nich wykonuje transakcje w bankowości internetowej czy mobilnej, nadal duża grupa klientów – niezależnie od wieku – nie wyobraża sobie, by mogła korzystać z usług bankowych jedynie poprzez cyfrowe kanały obsługi klienta.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Klienci cenią bezpieczeństwo swoich danych równie wysoko, jak punkt obsługi klienta niedaleko domu. Ochrona klienta przed niebezpieczeństwem, którego nierzadko nie jest świadomy, to nie lada wyzwanie. Ataki ransomware stają się coraz bardziej powszechne i skuteczne, a szum medialny wokół całej sprawy wypływa negatywnie na klientów. Ransomwere nie jest niczym nowym, a mimo to WannaCry kilka miesięcy temu sparaliżował systemy informatyczne wielu poważnych instytucji. Dziś wiemy, że tej globalnej katastrofy można było uniknąć, wiemy też, co stoi za wielkim sukcesem cyberataku. Niestety bez inwestycji w rozwój rozwiązań IT nie mamy żadnej gwarancji, że kolejny cyberatak nie będzie dotyczył nas. Dziś inwestycje te w bankach muszą iść w parze ze zmianami, takimi jak unijne Rozporządzenie ogólne o ochronie danych osobowych – RODO (ang. GDPR – General Data Protection Regulation).
Wszystkie firmy gromadzące i wykorzystujące dane dotyczące osób fizycznych czeka w najbliższym czasie prawdziwa rewolucja. Rozporządzenie RODO rozszerza zakres obowiązków instytucji przetwarzających dane, daje także osobom fizycznym i organom nadzorującym skuteczne narzędzia reagowania w sytuacjach naruszenia rozporządzenia. Motorem napędowym zmian w firmach i traktowania priorytetowo kwestii związanych z GDPR są kary związane z przetwarzaniem danych osobowych, a w tym przypadku mówimy o karach, które sięgać mogą aż do 20 mln euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa.
W konsekwencji nowe regulacje wiążą się z koniecznością aktualizacji lub tworzenia rozwiązań bazodanowych klientów niemal od początku. W dalszym ciągu możliwe będzie pozyskanie informacji osobowych od klientów, jednak kluczowe będzie uzyskanie zgód od osób fizycznych na przetwarzanie ich danych, o treści zgodnej z nowym prawem. Wymagane zmiany związane z przechowywaniem i przetwarzaniem informacji o klientach będą nie lada wyzwaniem nie tylko dla departamentów odpowiedzialnych za zgodność organizacji z dyrektywami RODO, ale także za sprzedaż, obsługę oraz komunikację z klientami. A dane osobowe to nie tylko imię i nazwisko, ale także informacje, które choćby pośrednio określają osobę, której dotyczą. Regulacja daje obywatelom Unii Europejskiej większą kontrolę nad informacjami, które są o nich zbierane oraz tym, w jaki sposób są one przetwarzane.
Dodatkowo klient będzie mógł zażądać usunięcia swoich danych.
Bank spółdzielczy to więcej niż bank, a COMPAREX Poland to więcej niż dostawca rozwiązań informatycznych
COMPAREX Poland jest częścią międzynarodowej grupy spółek – COMPAREX Group – obecnej w 35 krajach na całym świecie, działającej na rynku IT od ponad trzydziestu lat. Nasza oferta obejmuje produkty od ponad 80 dostawców.
Doświadczenia w branży licencjonowania zbiorowego zdobyte na przestrzeni lat współpracy z wieloma dostawcami pozwoliły nam poznać możliwości i ograniczenia globalnych rynków informatycznych, dzięki czemu możemy zapewnić indywidualne doradztwo, odpowiadające dedykowanym potrzebom każdego z naszych klientów.
Dzięki przejrzystym zasadom zaopatrzenia, dostosowanym do poszczególnych klientów, oraz najkorzystniejszym warunkom zakupu dla naszych klientów, staliśmy się jednym z wiodących dostawców usług w Europie w zakresie zakupu i licencjonowania oprogramowania.
Przeprowadzamy zaawansowane audyty infrastruktury IT, wskazując najlepsze rozwiązania z zakresu optymalizacji i wykorzystania posiadanych zasobów. Prowadzimy usługi badawczo-rozwojowe, które pozwalają nam tworzyć autorskie rozwiązania dedykowane konkretnym potrzebom klienta. Umożliwiamy szybki rozwój przedsiębiorstwa, poprzez skuteczne zarządzanie infrastrukturą klienta. W czasie rzeczywistym, bez ingerencji w realizowane procesy biznesowe, zabezpieczamy ciągłość pracy oraz bezpieczeństwo danych i kluczowych aplikacji klienta.
Nasza spółka należy do ekskluzywnego grona posiadaczy tytułu IBM Platinum Business Partner. Oferujemy pełen zakres usług w obszarze: sieci, serwerów, pamięci masowych oraz systemów archiwizacji danych. Zajmujemy się optymalizacją infrastruktury, bezpieczeństwem danych i ich wysokiej dostępności.
Oferujemy rozbudowę centrów przetwarzania danych oraz związanej z tym infrastruktury IT, zarządzanie usługami i konsulting. Ofertę uzupełniają migracja danych, usługi utrzymania i serwisowania infrastruktury informatycznej klienta.
Posiadamy najwyższy status kompetencji w zakresie oferowania produktów IBM Software, dzięki czemu gwarantujemy klientom pełną i efektywną współpracę oraz doradztwo dla kluczowych grup oprogramowania IBM.
Odpowiadając na ciągle zmieniające się potrzeby rynku, proponujemy naszym klientom wybrane rozwiązania z portfolio IBM Software, które w szczególności pokrywają obszar analizy i bezpieczeństwa danych w tym wymagania stawiane przez regulację GDPR/RODO oraz dyrektywę regulującą rynek płatności – Payment Services Directive 2 (PSD2).
Konieczność zapewnienia bezpieczeństwa danych przy jednoczesnym wymogu dostępności, prostocie procesu archiwizacji oraz niezawodności całej infrastruktury wymaga użycia niezawodnych rozwiązań serwerowych i pamięci masowych. Platforma IBM Power Systems i pamięć masowa IBM tworzą bezpieczną i niezawodną podstawę infrastruktury systemów korporacyjnych. Serwery Power Systems oraz systemy pamięci masowej IBM System Storage mają wbudowane funkcje zwiększające niezawodność, dostępność i łatwość serwisowania (RAS).
Połączenie technologii i oprogramowania daje w efekcie infrastrukturę wydajną i niezawodną, a dzięki partnerstwu biznesowemu pomiędzy COMPAREX a IBM mamy możliwość dopasowania rozwiązania „szytego na miarę” pod Państwa budżet, wymagania i oczekiwania.
www.comparex.pl