Co banki spółdzielcze zyskają na chmurze społecznościowej SGB?

Co banki spółdzielcze zyskają na chmurze społecznościowej SGB?
Maciej Appelt
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O tym jak postępują prace nad uruchomieniem chmury społecznościowej w zrzeszeniu SGB mówił nam Maciej Appelt Data Governance Director SGB-Bank S.A. podczas Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej.

Jak zaznaczył chmura społecznościowa jest prywatnym rozwiązaniem hybrydowym tworzonym dla konkretnego grona odbiorców, w tym przypadku dla Banków Spółdzielczych.

Na obecnym etapie chmura przetwarza na razie dane tylko w SGB- Banku. Wynika to faktu, że tylko SGB- Bank przeszedł notyfikację KNF zgodną z komunikatem chmurowym.

Jeśli poszczególne Banki Spółdzielcze uzyskają taką notyfikację będą mogły do tej chmury przystąpić.

Dwa kroki na drodze do chmury społecznościowej

Jeżeli chodzi o postępy prac w samym SGB-Banku to proces wdrażania chmury społecznościowej został podzielony na dwa etapy. W pierwszym – technologicznym, przez ostatnich kilka miesięcy  pracowano w banku nad budową architektury zrzeszeniowej hurtowni danych, prowadzono różnego rodzaju testy funkcjonalne i wydajnościowe.

Efektem tego było produkcyjne uruchomienie Hurtowni Danych i codzienne jej zasilanie danymi banku. „Mamy więc pierwszy wsad do budowy warstwy biznesowej chmury, która jest drugim zaplanowanym przez nas krokiem” – powiedział Maciej Appelt. Przy okazji nastąpiły też zmiany organizacyjne w SGB-Banku. Powstał nowy departament, którego głównymi zadaniami są uporządkowanie obszaru zarządzania danymi oraz rozwój systemu raportowego.

Kolejnym etapem będzie budowa „warstwy raportowej”, która będzie udostępniona w aplikacji BI dla użytkowników końcowych i będzie dla nich wartością dodaną.

Im wcześniej w chmurze SGB, tym lepiej

Na pytanie czy poszczególne banki spółdzielcze zrzeszenia mogłyby już obecnie dołączać do chmury czy też powinny poczekać na moment w którym wszystkie prace w ramach SGB- Banku będą zakończone nasz rozmówca stwierdził, że banki mogą dołączać do chmury społecznościowej na obecnym etapie i, że jest takie oczekiwanie ze strony banku zrzeszającego, bowiem chmura społecznościowa ma przede wszystkim wspierać biznes banków spółdzielczych, a ten powinien być oparty o rzetelne informacje bazujące na danych Banków Spółdzielczych.

Im szybciej dany Bank przeniesie swoje dane do chmury społecznościowej, tym dłuższą będzie posiadał historię w momencie uruchomienia aplikacji raportowej.

„Nie robimy tego dla siebie, ale robimy to dla wszystkich interesariuszy i dlatego będziemy zapraszać Banki Spółdzielcze do budowania mikroprojektów w warstwie biznesowej i raportowej” – powiedział Maciej Appelt.

Pytany o to jakie korzyści może uzyskać mały bank spółdzielczy z faktu przystąpienia do chmury społecznościowej stwierdził, że banki zwiększą swoją decyzyjność, będą bardziej efektywne w procesach biznesowych, zwiększą swoje możliwości wykorzystywania rosnącej liczby posiadanych przez siebie danych.

Ważną kwestią jest ułatwienie w radzeniu sobie z coraz bardziej rosnącymi wymaganiami raportowymi ze strony regulatorów. Za chwilę bez rozwiązań chmurowych nie będzie możliwe poprawne wywiązywanie się z tych obowiązków.

Kolejną korzyścią są niższe koszty przechowywania i przetwarzania danych.

„Zrzeszenie stale rozwija się technologicznie, ale wierzymy, że nowe technologie mimo, że dla wielu są jeszcze trochę taką sferą nierozpoznaną, będą w przyszłości odgrywać kluczową rolę, na co wskazują też decyzje technologiczno-organizacyjne banków komercyjnych” – podsumował Maciej Appelt.

Źródło: BANK.pl