Chmura w MŚP. Zaufanie czy ostrożność przedsiębiorców?
– Rosnące lawinowo zainteresowanie małych i średnich firm usługami chmurowymi w Polsce to trend, jaki obserwujemy już od kilku lat. Z roku na rok sprzedajemy coraz więcej licencji na takie narzędzia jak Office 365 czy Microsoft Azure. Wynika to z kilku powodów. Przede wszystkim, przedsiębiorcy mają coraz większą świadomość korzyści, jakie wynikają z korzystania z rozwiązań chmurowych. Po drugie, edukacja w zakresie bezpieczeństwa chmury przynosi efekty w postaci większego zaufania do tego narzędzia. Po trzecie, światowe trendy pokazują, że już w niedługim czasie przedsiębiorstwa, które w ogóle nie korzystają z chmury, będą miały w świecie biznesu pod górkę. Nasi rodzimi przedsiębiorcy zaczynają zdawać sobie z tego sprawę – mówi Jakub Hryciuk, dyrektor zarządzający w Onex Group.
Coraz więcej „Misiów” z chmurą za pan brat
Z badania „Chmura w MŚP. Zaufanie czy ostrożność przedsiębiorców?” przygotowanego przez Onex Group wynika, że rozwiązania chmurowe zostały wdrożone już w dwóch firmach z sektora MŚP na trzy (67 proc.). Oznacza to, że w większości małych i średnich firm korzysta się nie tylko z e-maila, który jest podstawowym narzędziem chmurowym, ale również z dodatkowych narzędzi, takich jak komunikatory, systemy ułatwiające obieg czy segregowanie dokumentów. W ubiegłorocznej edycji badania odsetek takich firm był mniejszy i wynosił 51 proc.
Co więcej, prawie co drugi przedsiębiorca korzystający na co dzień z rozwiązań chmurowych twierdzi, że są one niezbędne lub bardzo przydatne w codziennej pracy, a kolejne 44 proc. wskazało, że są przydatne. Odsetek tych, którzy twierdzą, że chmura jest mało przydatna lub nieprzydatna w obu edycjach badania był znikomy i wynosił zaledwie 4 proc.
Poczta najpopularniejszym rozwiązaniem chmurowym
Na podium najbardziej popularnych rozwiązań chmurowych znajduje się poczta elektroniczna, z której korzysta aż 90 proc. przedsiębiorców. W 2016 roku było ich niewiele mniej, bo 86 proc. Na drugim miejscu znajdują się narzędzia umożliwiające gromadzenie danych firmowych, z których korzysta dwie trzecie przedsiębiorców (65 proc.). Podium domykają komunikatory różnego typu, które wykorzystuje 58 proc. firm. Warto przy tym zwrócić uwagę, że w 2016 roku z komunikatorów korzystało tylko 42 proc. firm. Oznacza to wzrost o aż 16 pp.
Co ciekawe, korzystanie z konkretnych rozwiązań chmurowych różnicuje się w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Małe firmy, zatrudniające do 49 osób, częściej przechowują w chmurze dane marketingowe (52 proc. w porównaniu do 41 proc. w średnich firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników). Odwrotna tendencja jest natomiast w przypadku systemów ułatwiających obieg dokumentów – znajdziemy je w 61 proc. średnich firm i tylko w 53 proc. małych firm.
– Wykorzystywane przez polskie firmy narzędzia chmurowe są raczej podstawowe. Często zdarza się tak, że przedsiębiorcy nie tylko nie wykorzystują narzędzi, które są na wyciągnięcie ręki, ale nawet tych, do których mają opłacony dostęp. Czasem wydaje im się to zbyt skomplikowane, a czasem obawiają się o kwestie związane z bezpieczeństwem. W obu jednak przypadkach odpowiedzialność za uświadamianie firm spoczywa na dostawcach. To nasze zadanie, aby prezentować pełen zakres możliwości rozwiązań chmurowych i edukować w zakresie bezpieczeństwa tego narzędzia – mówi Rafał Suchożebrski, dyrektor sprzedaży Onex Group.
Onex Group