Najnowsze wydanie tło Najnowsze wydanie miesięcznika BANK
Czytaj więcej
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
search
zamknij wyszukiwarkę
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • Blogi
  • O nas
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Edukacja finansowa
  • ESG
  • Blogi
  • O nas
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • Accenture - Partner portalu - Logo
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
ESG | Komentarze ekspertów

Budowa domów wielorodzinnych przystosowanych do zainstalowania ładowarek do aut elektrycznych to konieczność?

25.08.2021 10:14 Jakub Faryś | Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego / PZPM
Budowa domów wielorodzinnych przystosowanych do zainstalowania ładowarek do aut elektrycznych to konieczność?
Jakub Faryś, Prezes PZPM. Źródło: aleBank.pl / PZPM
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Komisja Europejska, państwa członkowskie i Parlament Europejski poważnie podeszły do redukcji emisji CO2 i wprowadziły przepisy, które powodują, że branża motoryzacyjna do 2030 r. musi ograniczyć emisję CO2 z produkowanych samochodów o 37,5% w przypadku samochodów osobowych, o 31% dostawczych i 30% ciężarowych, przypomina Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Są to przepisy sprzed około 1,5 roku, a w czerwcu br. pojawiła się propozycja KE „Fit for 55”, która zaostrza te normy i to bardzo znacznie, bo do 55% redukcji dla samochodów osobowych, 50 % dostawczych i zakłada swoisty unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU-ETS).

Jeśli te propozycje zostaną przyjęte, to w założeniu Komisji Europejskiej w 2035 roku ma zostać osiągnięta 100% redukcja CO2, czyli w praktyce będą rejestrowane pojazdy bateryjne, elektryczne i wodorowe, ale już nie hybrydy.

Branża motoryzacyjna ma wyznaczone cele, tj. określoną liczbę samochodów, które musi wyprodukować i sprzedać. Jednak klienci nie mają obowiązku, by je kupić

Do osiągnięcia tego celu niezbędne są dwa warunki. Pierwszy ‒ żeby producenci mogli zaoferować takie pojazdy i drugi ‒ żeby było gdzie je ładować.

Czytaj także: Za obowiązek umożliwienia ładowania samochodów elektrycznych w nowych budynkach zapłacą deweloperzy i nabywcy mieszkań

Inne artykuły tego autora:

  • Gotowi na Fit for 55; roczny Raport PZPM ‒ Branża motoryzacyjna 2021/2022
  • Tarcza antykryzysowa. PZPM: proponowane rozwiązania niewystarczające i wykluczające z pomocy liczne podmioty

Niezbędna publiczna infrastruktura ładowania

Większość z Europejczyków przejeżdża dziennie tylko kilkadziesiąt kilometrów, dlatego ważne jest ładowanie tzw. domowe. Do tego konieczne są ładowarki w miejscu zamieszkania. Jeżeli dziś nie zaczniemy budować domów wielorodzinnych przystosowanych do zainstalowania ładowarek, to cel ten nie zostanie spełniony.

Ustawodawca unijny przerzucił na branżę motoryzacyjną odpowiedzialność za osiągnięcie ambitnych celów emisyjnych, nie dając jednak żadnej gwarancji, że powstanie sieć ładowania

Niezbędne są też publiczne ładowarki przy głównych ciągach komunikacyjnych, które muszą wybudować operatorzy, nazwijmy ich – państwowi. To na takich punktach ładowania będzie spoczywała obsługa m.in. międzymiastowego i międzynarodowego transportu ciężkiego.

Czytaj także: Czego potrzebuje infrastruktura dla samochodów elektrycznych?

Inne artykuły od aleBank.pl:

  • Współpraca przynosi wiele korzyści bankom i ich klientom
  • Za spadek popytu na kredyty mieszkaniowe odpowiadają nie tylko wysokie stopy procentowe
  • 25 lat Biura Informacji Kredytowej, i co dalej?

Wyprodukować nie oznacza sprzedać

Branża motoryzacyjna ma wyznaczone cele, tj. określoną liczbę samochodów, które musi wyprodukować i sprzedać. Jednak klienci nie mają obowiązku, by je kupić. Jeżeli nie kupią zakładanej liczby samochodów elektrycznych (dochodzenie do celu 2035 r.), to na producentów zostaną nałożone gigantyczne kary i w takiej sytuacji samochody będą drożały. Jeśli zaś będą drożały, to będzie się ich mniej sprzedawało i może się pojawić problem z mobilnością.

Ustawodawca unijny przerzucił na branżę motoryzacyjną odpowiedzialność za osiągnięcie ambitnych celów emisyjnych, nie dając jednak żadnej gwarancji, że powstanie sieć ładowania, bez której wprowadzenie na rynek pojazdów niskoemisyjnych i tym samym spełnienie warunków redukcji emisji nie będzie możliwe.

Według ekspertów w ciągu najbliższych pięciu lat ceny samochodów spalinowych i elektrycznych powinny się zrównać

Warto zauważyć, że średnią emisję liczy się w ramach koncernu i jeśli np. w kraju X w 2029 roku zostanie sprzedanych 100% pojazdów spalinowych, a w innym 100% elektrycznych, (zakładając porównywalność ilościową na rynku), to średnio zostanie osiągnięta 50% redukcja emisji, czyli ‒ cel zostanie spełniony. W niektórych krajach samochodów elektrycznych będzie więcej, co będzie wynikać z zamożności kraju, dostępności infrastruktury i ceny pojazdu.

Czytaj także: Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę: 250 mln zł na rozwój projektu polskiej marki samochodów elektrycznych

Według ekspertów w ciągu najbliższych pięciu lat ceny samochodów spalinowych i elektrycznych powinny się zrównać, obawiam się jednak, że nie będzie to skutkiem obniżania się ceny samochodu elektrycznego, tylko wpływu podwyższania podatków i innych tego typu zabiegów mających wpływ na ceny samochodów spalinowych.

Jakub Faryś,

prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.  

Źródło: aleBank.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
Dwutlenek węgla / CO2ElektromobilnośćESG / Environmental, Social and corporate GovernanceJakub FaryśKomisja EuropejskaPolski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego / PZPMSamochody elektryczneSieć ładowania e-samochodów
Autor Jakub Faryś | Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego / PZPM

Zobacz także

EIB, EBI, siedziba w Luksemburgu, flagi
EBI: rekord finansowania projektów zrównoważonej energii – 17,06 mld euro
Jacek Męcina
ESG: nowe obowiązki dla firm w zakresie tzw. informacji niefinansowych
model domu, tabela efektywności energetycznej
Korzystne kredyty dla firm; BOŚ współpracuje z Krajową Agencją Poszanowania Energii
ZOBACZ WSZYSTKIE Z TEJ KATEGORII
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Archiwum
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2023 BANK
  • Polityka prywatności