Brytyjczycy proponują wprowadzenie zakazu oferowania produktów finansowych przez telefon

Brytyjczycy proponują wprowadzenie zakazu oferowania produktów finansowych przez telefon
Fot. stock.adobe.com / Maxim
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
„Cold calling” to praktyka kontaktowania się, zazwyczaj telefonicznego, z nieznajomą i niespodziewającą się tego osobą. Jest to np. kontakt z potencjalnym klientem w celu zaproponowania produktu lub usługi finansowej.

Jednak według danych londyńskiej policji, oszukańcze programy inwestycyjne stanowią dziś bardzo poważne zagrożenie dla brytyjskiej gospodarki, konsumentów i społeczeństwa. Szacuje się, że w latach 2022-2023 ofiary straciły na tych procederach 750 milionów funtów.

Brytyjski rząd rozpoczął więc konsultacje w sprawie całkowitego zakazu połączeń oszukańczych. Władze, w ramach specjalnej usługi wsparcia dla ofiar oszustw, postanowili ją też rozszerzyć i objąć wszystkie siły policyjne w Anglii i Walii.

Ośmiotygodniowe konsultacje, które opublikowano na początku sierpnia ‘23, obejmują propozycje zakazu połączeń oferujących produkty finansowe w celu walki z oszustami próbującymi nakłonić ludzi do kupowania fałszywych inwestycji. 

Gdy proponowane przepisy wejdą w życie, osoby, które będą otrzymywały tego typu połączenia i ofertę na tego typu produkty, będą zwyczajnie wiedziały, że jest to oszustwo.

W ramach ogłaszania konsultacji wskazano szczególnie na chęć walki z fałszywymi schematami kryptowalut, kredytami hipotecznymi i ubezpieczeniami.

Czytaj także: Brytyjskie banki nie odpowiadają za oszustwa związane z autoryzowanymi płatnościami push

Brytyjska Krajowa Jednostka ds. Opieki nad Ofiarami Przestępstw Gospodarczych

Brytyjczycy powołali specjalistyczny zespół, który zapewnia wsparcie ofiarom oszustw, znany jako Krajowa Jednostka ds. Opieki nad Ofiarami Przestępstw Gospodarczych. Na mocy ostatnich zmian istnieje on już we wszystkich 43 siłach policyjnych Anglii i Walii.

Usługa ta, częściowo finansowana przez MSW, działa w ramach City of London Police od 2015 roku. Szacuje się, że powstrzymała ona utratę ponad 2,8 miliona funtów w wyniku oszustw. 

W zeszłym roku jej zespoły wsparły ponad 113 000 ofiar, a obecne wdrożenie we wszystkich siłach policyjnych zapewni większej liczbie osób pomoc i wsparcie, których potrzebują.

Przestępcy często celowo biorą na cel osoby najbardziej bezbronne i stosują szereg podstępnych taktyk, aby zyskać przewagę w każdy możliwy sposób.

Oszustwo nie tylko prowadzi bowiem do strat finansowych, mówią eksperci. Może ono też zniszczyć zaufanie i doprowadzić do poważnego stresu. Dlatego ważne jest, aby ofiary otrzymały możliwie najlepszą możliwą opiekę i wsparcie, co obejmuje również konsultacje telefoniczne. Jednocześnie rządowi zależy też na zgłaszaniu tych nielegalnych połączeń.

Brytyjczycy w swojej strategii, którą przyjęli wiosną tego roku, zobowiązali się również do zapewnienia zwrotu kosztów większej liczbie ofiar.

Czytaj także: Raport Specjalny | Horyzonty Bankowości 2023 | Oszust tysiące ma twarzy

Zwiększenie cyberbezpieczeństwa w sieci, nowe regulacje dla korporacji

Lepsze wsparcie w zakresie blokowania oszustw i ochrony ofiar zostanie także zapewnione dzięki programowi reklamy online, który zapewni bardziej rygorystyczne środki zwalczania szkód spowodowanych przez nielegalną reklamę online, w tym oszustwa.

Trwają już prace nad opracowaniem szeregu ukierunkowanych środków w celu wyeliminowania najpoważniejszych zagrożeń związanych z reklamą internetową. Wkrótce rząd ma rozpocząć konsultacje w sprawie szczegółów potencjalnej legislacji.

80 proc. oszustw ma podłoże cybernetyczne i często zaczyna się właśnie od oszukańczych postów w mediach społecznościowych, fałszywych wiadomości e-mail lub fałszywych reklam, co sprawia, że ​dla administracji ​kontakt z sektorem technologicznym jest szczególnie ważny.

Brytyjski rząd planuje zreformować także prawo korporacyjne, tworząc nowe przestępstwo, zwane niepowodzeniem w zapobieganiu oszustwom, które nałoży na wszystkie duże firmy obowiązek aktywnego zapobiegania oszustwom popełnianym przez ich pracowników.

Jeśli członek personelu popełni oszustwo na korzyść swojego pracodawcy, jego pracodawca zostanie pociągnięty do odpowiedzialności karnej, chyba że będzie w stanie udowodnić, że wdrożył rozsądne środki w celu powstrzymania takiego przestępstwa. W odpowiednim czasie będą opublikowane wytyczne dotyczące również tych środków.

Polska: ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej

Tymczasem w Polsce, prezydent Andrzej Duda podpisał właśnie ustawę o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Nowe przepisy mają ograniczyć takie przestępstwa jak spoofing czy smishing. Chodzi o podszywanie się pod numery telefonów i osoby, w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy oraz wysyłanie w ich imieniu SMS-ów.

Firmy telekomunikacyjne będą miały obowiązek blokowania numerów i SMS-ów, których nadawcy podszywają się pod inne osoby lub firmy chcąc nakłonić odbiorcę do określonego zachowania.

Czytaj także: NIK: o cyberzagrożeniach najczęściej ostrzegają Polaków banki

Szymon Stellmaszyk. doradca zarządu Związku Banków Polskich w Zespole ds. międzynarodowych.  Prawnik i absolwent międzynarodowych stosunków gospodarczych i politycznych – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i KU Leuven. W ZBP od 2006 roku. Na przestrzeni lat członek Komitetów Europejskiej Federacji Bankowej ds. międzynarodowych, zwalczania przestępstw finansowych, komunikacji i edukacji finansowej. 
Źródło: BANK.pl