BNPL w Alior Banku nie tylko dla jego klientów

BNPL w Alior Banku nie tylko dla jego klientów
Tomasz Miklas, Fot. Alior Bank,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
W czasie konferencji prasowej Alior Banku, poświęconej nowej strategii Banku, zapytaliśmy wiceprezesa Zarządu Tomasza Miklasa o efekty wprowadzenia usługi Alior Pay, która jest faktycznie BNPL. Pozwala ona na odraczanie płatności nie tylko internetowych, ale także stacjonarnych i stałych rachunków.

Robert Lidke: Dlaczego Alior Bank zdecydował się wprowadzić własną usługę BNPL?

Tomasz Miklas: Zdecydowaliśmy na tę usługę, bo BNPL to jest szybko rosnący rynek w Polsce. Ta usługa trafia głównie do młodych klientów i w zasadzie zastępuje ona kartę kredytową.

Starsi klienci, klienci w średnim wieku korzystają z zakupów ratalnych bądź z karty kredytowej. Młodsi przede wszystkim z BNPL. Stąd chcąc pozyskiwać młodych klientów, którzy pozostaną z bankiem przez lata uznaliśmy, że to jest dobry ruch, aby mieć taką usługę.

Ta usługa funkcjonuje w Alior Banku już kilka tygodni. Jakie są efekty jej świadczenia?

BNPL oferujemy od połowy grudnia 2022 roku. Uzyskaliśmy w tym czasie ponad milion złotych finansowania, co przekroczyło nasze założenia dotyczące tego etapu rozwoju usługi Buy Now, Pay Later.

Czytaj także: Buy now, pay later zagrożone projektem nowej ustawy?>>>

Do tej pory usługa BNPL była rozwijana przez fintechy. W momencie, kiedy znacząco wzrosły stopy procentowe, fintechy zaczęły odczuwać problemy z dostępem do kapitału. Należy rozumieć, że dla banku to nie jest problem, aby stawiać do dyspozycji klientów środki do korzystania z płatności odroczonych?

Bank nie ma problemu z dostępem do kapitału i do finansowania, to po pierwsze. A po drugie – jest to komplementarna usługa banku, jedna z wielu.

Bank może zarabiać na relacji z klientem, a nie na jednym produkcie. Fintechy mają BNPL. Jeżeli BNPL w jakimś okresie nie przynosi zysków, to fintech ma problem.

Natomiast bank ma zdywersyfikowaną działalność biznesową i niezależnie od sytuacji makroekonomicznej zarabia, albo na prowizjach, albo na odsetkach. Ta usługa dobrze uzupełnia jego ofertę.

Czytaj także: Potrzebny nowy pomysł na BNPL>>>

A jeśli ja, jako klient będę chciał robić zakupy na jakiejś platformie zakupowej – to żeby skorzystać z Waszego BNPL będę musiał być klientem Alior Banku, czy też niekoniecznie?

Na dzisiaj jeszcze trzeba być klientem Alior Banku, ale jak zapowiedział prezes Grzegorz Olszewski od połowy roku udostępnimy tę usługę także dla klientów, którzy w tej chwili nie mają rachunków w Alior Banku.

A jak w tym zakresie układa się współpraca Banku z BLIK-iem?

Jesteśmy akcjonariuszem BLIK-a. Uważamy, że BLIK ma bardzo duży potencjał do oferowania bardzo podobnego rozwiązania. Nie chcemy tu ograniczać możliwości wyboru dla klientów, mogą zarówno korzystać z naszego rozwiązania, jak i z rozwiązania oferowanego przez BLIK.  

Czytaj także: Rok 2023 będzie czasem ekspansji BNPL>>>

Robert Lidke
Robert Lidke, redaktor naczelny portalu BANK.pl, współtwórca pierwszego magazynu biznesowego w polskich mediach elektronicznych – Radio Biznes, nadawanego w radiowej Jedynce od jesieni 1989 r. Inicjator utworzenia i szef portalu ekonomicznego Polskiego Radia gospodarka.polskieradio.pl, były redaktor naczelny Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia, ostatni redaktor naczelny Gazety Prawnej przed jej połączeniem z Dziennikiem.
Źródło: BANK.pl