Blue Media: BLIK deklasuje inne formy płatności w internecie
Już 46 proc. badanych płaci za zakupione przez Internet przedmioty i usługi BLIK-iem ‒ to o 7 p. proc. więcej niż rok temu. Począwszy od 2019 r. systematycznie rośnie odsetek osób, które korzystają z tej opcji.
Mniejszym zainteresowaniem cieszą się szybkie płatności elektroniczne, tzw. pay by linki. Coraz mniej osób decyduje się również na samodzielne dokonywanie płatności na konto sklepu. Na popularności tracą też karta płatnicza i płatność za pobraniem.
BLIK w trendzie wzrostowym
‒ Tegoroczny raport pokazał, że poza BLIK-iem inne metody płatności zanotowały spore spadki. Badanie Blue Media pozwala spojrzeć na ten proces z kilkuletniej perspektywy, dzięki czemu widać, że w przypadku części metod płatności proces spadku popularności spowolniła pandemia przyciągając na zakupy w sieci nowych konsumentów ‒ zauważa Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media.
46 proc. badanych płaci za zakupione przez Internet przedmioty i usługi BLIK-iem ‒ to o 7 p. proc. więcej niż rok temu
‒ Wielu z nich skorzystało w pierwszej kolejności z dostępnych im metod płatności, by następnie wybrać te najbardziej optymalne. Dojrzewali szybciej, podobnie jak cały e-commerce, w ostatnich dwóch latach ‒ dodaje ekspert.
BLIK jest metodą płatności bardziej popularną wśród mężczyzn ‒ korzysta z niego niemal połowa spośród badanych, a także w młodszej grupie wiekowej (67 proc.). Za to tak samo popularny jest na wsi, jak i w dużych miastach.
Poza BLIK-iem inne metody płatności zanotowały spore spadki
W tegorocznym raporcie warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną opcję płatności za zakupy: płatności odroczone. Udział tej metody jest większy o 3 p. proc. w porównaniu z zeszłym rokiem (wzrost z 5 proc. do 8 proc.) ‒ choć ten kawałek tortu wciąż pozostaje niewielki ‒ z roku na rok zyskuje zwolenników. Najczęściej opcję tę wybierają kobiety oraz osoby ze średniej grupy wiekowej.
Czytaj także: BLIK przejmuje VIAMO, słowacką platformę płatności mobilnych
Karty płatnicze tracą klientów
Polacy jako swoją ulubioną, preferowaną formę płatności za zakupy internetowe najchętniej wybierają BLIK-a. Wzrost jego popularności w ostatnim roku jest imponujący: z 27 proc. w 2021 do 35 proc. w 2022 roku. (w tym pytaniu respondenci mogli wybrać tylko jedną odpowiedź).
Jednocześnie spada sympatia respondentów do szybkich płatności elektronicznych, kart płatniczych oraz samodzielnie wykonywanych przelewów.
Czytaj także: BLIK: blisko 300 mln transakcji w II kw. 2022 roku; wkrótce pilotaż płatności odroczonych
Młodzi doceniają szybkość płacenia BLIK-iem
Płatność BLIK jest najbardziej preferowaną formą płacenia za zakupy internetowe wśród osób z najmłodszej grupy wiekowej.
Za swoją ulubioną metodę BLIK-a wskazuje już połowa badanych z tej grupy.
‒ Wygoda i szybkość BLIKA są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność oferowanej przez nas metody płatności.
Mając na względzie zaprezentowane statystyki, każdy sklep – niezależnie od tego, czy działa w formule online czy offline – powinien zadbać o jak najlepsze doświadczenia klientów – nie tylko w ramach prezentacji oferty, zapewnienia konkurencyjnych cen, ale również w zakresie wyboru preferowanej przez nich formy płatności – mówi Magdalena Kubisa, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Polskim Standardzie Płatności, operatora BLIKA.
Wygoda i szybkość BLIKA są zdecydowanym atutem wpływającym na stale rosnącą popularność
– Nie mamy wątpliwości, że w najbliższych kwartałach popularność i zaufanie do BLIKA będą sukcesywnie rosły. Oferujemy naszym użytkownikom rozwiązanie kompletne, które umożliwia im nie tylko realizację płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale także wpłacanie lub wypłacanie gotówki, jak i realizację błyskawicznych przelewów na telefon.
A przed nami kolejne nowości, które realnie zmienią rynek płatności w Polsce i odpowiedzą na zmieniające się potrzeby klientów – podkreśla ekspertka.
Polacy chcą mieć wybór metod płatności
Z raportu Blue Media wynika, że dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24 proc.), a z kolei co drugiemu kupującemu zdarzyło się zrezygnować z zakupu w sklepie internetowym, ponieważ nie znalazł dogodnej dla siebie opcji.
Według respondentów, o wyborze preferowanej formy płatności decyduje przede wszystkim wygoda (67 proc.), szybkość płatności (61 proc.) oraz łatwość (57 proc.). Warto zauważyć, że te trzy elementy mają największe znaczenie od trzech lat.
Dostępność wielu form płatności jest ważna dla co czwartego badanego (24 proc.)
Nieco mniej ważne dla Polaków są bezpieczeństwo transakcji (45 proc.) ‒ co może wynikać z ogólnego, dużego poziomu zaufania konsumentów do płatności elektronicznych i powoduje, że aspekt ten nie jest aż tak istotny ‒ oraz jej dostępność (33 proc.).
Czytaj także: BLIK: wojna i inflacja ze znacznym wpływem na decyzje zakupowe e-konsumentów w pierwszym półroczu 2022 roku
Badanie „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” przeprowadzono w czerwcu 2022 roku na reprezentatywnej próbie ogólnopolskiej 1059 osób.