Bilans 2021 roku zamknął się dla całej grupy jednośladów na minusie w porównaniu z 2020 rokiem
Pod koniec 2020 roku, szczególnie w grudniu, sprzedawcy przygotowywali się do tzw. Końcowej Partii Produkcji związanej z wejściem z dniem 1 stycznia 2021 roku wymagania normy emisji spalin Euro 5 dla niemal wszystkich pojazdów z kategorii L.
Cały 2021 roku zamknął się dla całej grupy jednośladów na minusie w porównaniu z 2020 r. -14,6% (-5 866 sztuk)
Dodatkowo druga połowa 2020 roku była bardzo mocna w wykonaniu jednośladów, które nadrabiały stracony czas w czasie lockdownu. Dlatego dotychczasowe miesięczne wyniki z 2021 mimo, że historycznie patrząc i ujmując łącznie całą grupę jednośladów, były na stosunkowo dobrym poziomie, to nie były w stanie doścignąć rezultatów sprzed roku.
W grudniu motocykle osiągnęły dobry rezultat, jak na schyłek sezonu: 1 310 rejestracji, nawet mimo tego, że było to ponad dwa razy mniej niż w ubiegłym roku (-1352, -50,8%).
Motorowery także miały bardzo dobrą końcówkę sezonu – zarejestrowano 1 033 sztuk (-66,1%, -2011 sztuki r/r). Porównanie z rokiem ubiegłym wypada słabo z powodów wymienionych wyżej, jednak historycznie jest to bardzo wysoki wynik grudnia.
Cały 2021 roku zamknął się dla całej grupy jednośladów na minusie w porównaniu z 2020 r. -14,6% (-5 866 sztuk). Łącznie przybyło ich 34 289 szt. W porównaniu z rokiem 2019 zarejestrowano o 10,4% jednośladów mniej (-3 985 sztuk).
W ogólnej liczbie jednośladów prawie 2/3 to motocykle: 21 579 szt. (-1,1% r/r). Motorowerów przybyło 12 710 (-30,7%).
Czytaj także: Rekordowa liczba rejestracji samochodów napędzanych alternatywnie w I połowie 2021 roku
Używane jednoślady
W grudniu 2021 roku liczba rejestracji używanych, sprowadzanych zza granicy, jednośladów wyniosła 3 193 sztuki. Jest to 11,3% mniej niż przed rokiem i 2,4% więcej niż przed dwoma laty. Zdecydowanie większy udział w tej części rynku mają zwyczajowo motocykle.
W całym 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 70 688 używanych jednośladów (+1,7% r/r)
W grudniu stanowiły one 84% wszystkich rejestracji, a sprowadzono ich 2 673, czyli 13,4% mniej niż przed rokiem i 5,1% mniej niż dwa lata wcześniej. Używanych motorowerów w ostatnim miesiącu przybyło 520 szt. Było to o 8 sztuk więcej niż przed rokiem oraz 63 sztuk więcej niż przed dwoma laty.
W całym 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 70 688 używanych jednośladów (+1,7% r/r), w tym 60 374 (+0,4%) motocykli i 10 314 (+10,6% r/r) motorowerów.
Łącznie od początku roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 104 977 jednośladów. Nowe pojazdy stanowiły niecałe 33% tej liczby.
Motocykle
W grudniu 2021 roku zarejestrowano 1 310 nowych motocykli, czyli 1352 sztuki mniej niż przed rokiem. Jest to czwarty najwyższy rezultat tego miesiąca od 2005r. Wyższe rezultaty odnotowano w 2016r, 2010r i 2015r, kiedy zarejestrowano odpowiednio: 5,2; 2,7 i 2,0 tys. szt.
Od początku roku zarejestrowano 21 579 nowych motocykli, czyli o 1,1% mniej niż przed rokiem (-236 szt.).
Ranking marek
W całym 2021 roku najwięcej zarejestrowało się motocykli HONDY, która zdecydowanie prowadzi w rankingu najpopularniejszych marek. Z wynikiem 3 655 sztuk ma prawie 17% udział w rynku i wyprzedza drugą markę YAMAHA aż o 1 274 sztuk, czyli o więcej niż zarejestrował piąty w rankingu JUNAK (1 098). HONDA poprawiła swój ubiegłoroczny rezultat o niemal 46%.
W grudniu 2021 roku zarejestrowano 1 310 nowych motocykli, czyli 1352 sztuki mniej niż przed rokiem
YAMAHA, która zajmuje drugie miejsce z liczbą 2 381 rejestracji – obniżyła nieznacznie swoją sprzedaż o (-4,8%; -120 szt.) w porównaniu z 2020 r.
Na trzecim miejscu znajduje się teraz BMW (2 286), któremu brakuje do drugiego miejsca 95 pojazdów. BMW podobnie jak lider ma wysoką dynamikę, poprawił swój ubiegłoroczny rezultat o 30,2%. Pierwsze trzy marki zajmują 39% rynku, podczas gdy rok wcześniej o tej porze 35%.
Pojemności silnika
W całym 2021 roku 42,2% nowych rejestracji stanowiły motocykle z silnikami do 125 cm3 (9 097 sztuk), a 27,9% (6 027 szt.) stanowiły motocykle o pojemnościach ponad 750 cm3. To co pomiędzy, stanowi 28,7% rynku. Udział motocykli elektrycznych to 1,3% rynku (272 sztuki). Dynamika sprzedaży jest jednak wyższa w przypadku motocykli cięższych.
Zarówno 125 jak i grupa 125 ‒ 250 zanotowały spadki. Odpowiednio 20,4% i 51,9%. Natomiast grupy 250 ‒ 500, 500 ‒ 750 i 750+ zaprezentowały duże, dwucyfrowe wzrosty, odpowiednio 23%, 26,8% i 22,2%. Liczba rejestracji motocykli elektrycznych podwoiła się w tym czasie (+110,9% r/r).
Udział motocykli elektrycznych to 1,3% rynku (272 sztuki)
Liderem sprzedaży w kategorii do 125 cm3 jest HONDA (1 467 szt., +35,5% r/r), a w kategorii ponad 750 cm3 liderem niezmiennie jest BMW (2 018 szt. +34,5%). W sprzedaży pojazdów elektrycznych przewodzi SUPER SOCO (50 sztuk).
Segmenty funkcjonalne
W 2021 roku najpopularniejsze, tak jak przed rokiem, były motocykle z segmentu STREET (6 821 szt., -11%). Liderem w tym segmencie jest ROMET MOTORS (1 125 sztuki).
Kolejne pod względem popularności były ON/OFFy (4 810 szt.; +11,6%). Tutaj liderem jest BMW (1 280 szt.).
Udział STREETów w ogólnej liczbie motocykli wynosi 31,6% a ON/OFFów 22,3%.
W następnej kolejności uwagę przyciągają BIG SCOOTERY które zajmują 20,8% rynku (4 498 szt.) po wzroście o 6,4%. Tutaj liderem jest HONDA (1 400 szt.).
Spośród trzech najpopularniejszych kategorii najwyższą dynamikę mają ON/OFFy, które zanotowały wzrost o 19,6% r/r i wzmocniły udział o 2,5 pkt. proc.
Za nimi BIG SCOOTERy (+6,4%). Wolumenowe STREETy straciły w stosunku do ubiegłego roku 11%. Ich udział zmniejszył się o 3,5 pkt. proc. ale utrzymują zdecydowanie pierwszą pozycję. BIG SCOOTERy wzmocniły udział o 1,5 pkt. proc.
Rejestracje motocykli używanych
W grudniu 2021 roku zarejestrowano 2 673 sprowadzonych zza granicy używanych motocykli. Jest to wynik o 13,4% (415 szt.) niższy niż przed rokiem oraz 5,1% niższy niż w grudniu 2019.
Łącznie w 2021 roku przybyło 60 374 używanych motocykli, o 0,4% więcej niż przed rokiem.
Najwięcej sprowadzono HOND (13 580) i YAMAH (11 234). A następnie SUZUKI (6 810). W pierwszej piątce mieszczą się jeszcze KAWASAKI (4 125) i HARLEY-DAVIDSON (3 944). BMW (3 837) jest tuż za Harleyem.
W całym roku 2021 sprowadzono 23 motocykle elektryczne, tyle samo co rok wcześniej.
Czytaj także: Coraz więcej branż zagrożonych brakiem czipów, okres przestoju może potrwać dwa – trzy lata
Motorowery
Rejestracje nowych motorowerów w grudniu 2021 roku osiągnęły poziom 1 033 sztuk, tj. mniej o 66,1% (-2 011 sztuki) niż przed rokiem. Był to jednak stosunkowo wysoki rezultat w historii. W ostatnich latach wyższe rezultaty były tylko wtedy kiedy sprzedawcy przygotowywali się do końcowej partii produkcji, jak to miało miejsce w roku ubiegłym.
Wynik grudnia 2021 roku był wyższy od tego w listopadzie o 54%. Przyczyniła się do tego głównie wysoka sprzedaż trzech marek, które w grudniu podbiły swoje wyniki.
Rejestracje nowych motorowerów w grudniu 2021 roku osiągnęły poziom 1 033 sztuk, tj. mniej o 66,1% (-2 011 sztuki) niż przed rokiem
W całym 2021 roku zarejestrowano 12 710 nowych motorowerów, czyli o 30,7% mniej niż przed rokiem i 33,7% mniej niż w 2019 roku. Jest to najniższy odnotowany przez nas rezultat (od 2005 roku).
Motorowery mają tendencję spadkową już od 2009 roku, a powiększenie dostępności motocykli do 125cm3 dla większej grupy kierowców w 2014 tylko ten trend pogłębiły.
Ranking marek
Najwięcej motorowerów w całym 2021 roku sprzedał ROMET MOTORS: 2 581 szt. (-38,1% r/r).
Następny jest JUNAK (1 870 szt., -55,4%), a za nim BARTON (1 088 szt., -36,6%).
W całym 2021 roku zarejestrowano 12 710 nowych motorowerów, czyli o 30,7% mniej niż przed rokiem
W ogólnej liczbie motorowerów znajduje się 2 829 pojazdów elektrycznych (+12,4% r/r). Elektryki stanowią już ponad 22,3% całego rynku motorowerów.
Pierwsze rejestracje motorowerów używanych sprowadzanych zza granicy
W grudniu 2021 roku zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 520 używanych motorowerów. Było to o 8 sztuk więcej niż w 2020 roku i 45 sztuk więcej niż w 2019 roku.
Łącznie, w 2021 roku, przybyło 10 314 sztuk (+10,6%) sprowadzonych motorowerów, w tym najwięcej PEUGEOTÓW (1 476 szt., -4,7%), które zajmują niemal 14,3% tej części rynku.
Za nimi chętnie są też sprowadzane ROMET (946) PIAGGIO (913), KYMCO (714) i YAMAHA (681).
Od początku roku zarejestrowano 372 używanych motorowerów elektrycznych, ponad 3,8 razy więcej niż przed rokiem.
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce:
Czytaj także: Gotowi na Fit for 55; roczny Raport PZPM ‒ Branża motoryzacyjna 2021/2022