BIG InfoMonitor: Sprawdź wiarygodność e-sklepu i zrób bezpieczne zakupy na święta

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

karta.laptop.01.400x400Rozpoczyna się czas świątecznych zakupów. Chociaż wciąż największą popularnością cieszą się sklepy tradycyjne, to już 40 proc. Polaków zakupy świąteczne robi przez Internet1, które są prostsze, szybsze i wygodniejsze. Jednak zanim to zrobimy warto upewnić się czy będą one bezpieczne. Jak pokazują dane UOKIK2. z 2013 r., niemal 20 proc. osób nie otrzymało towaru albo usługi, które zamówiła. Ok. 30 proc. dostało produkt niezgodny z opisem, a 22 proc. w przesyłce znalazło uszkodzony towar. Podpowiadamy, w jaki sposób rozpoznać wiarygodny e-sklep.

Z roku na rok święta kosztują nas coraz więcej – Polacy w 2014 roku planują wydać o 13 proc. więcej pieniędzy niż w poprzednim 2013 roku – to wyniki tegorocznego badania Deloitte. Co ciekawe, 40 proc. z nas wybierze zakupy w sklepach internetowych, to częściej niż w przeciętnym kraju UE. Niestety, równocześnie w 2013 roku co piąta osoba w Polsce padła ofiarą nieuczciwych sprzedawców i nie otrzymała zakupionego towaru. Dane te pokazują, że nadal nie potrafimy oceniać wiarygodności sklepów internetowych.

Niewielu Polaków wie, że każda osoba może sprawdzić wszystkie firmy, także sklepy internetowe, w bazach Biura Informacji Gospodarczej. Jedyne, co nam do tego potrzebne to numer NIP. Raport ze strony www.BIG.pl pozwala określić, czy interesujący nas sprzedawca nie zalega z płatnościami wobec innych firm. Raport BIG InfoMonitor pomaga ocenić nam, czy gdy zwrócimy towar możemy liczyć na szybki zwrot naszych pieniędzy – tłumaczy Marcin Ledworowski, wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Sprzedaż w Internecie rozwija się w Polsce bardzo szybko – prognozuje się, że do końca 2014 roku  będzie  ponad 14 tys. e-sklepów. Dlatego jest ważne, aby być świadomym konsumentem, który wie, w jaki sposób ocenić, czy dany sprzedawca gwarantuje bezpieczeństwo transakcji oraz profesjonalną realizację zamówienia  – dodaje.

Poza pobraniem raportu o e-sklepie z Rejestru Dłużników BIG, drugim sposobem, który pozwala ocenić uczciwość danej firmy, jest sprawdzenie certyfikatów potwierdzających jej wiarygodność finansową. Takim narzędziem dysponuje Program Firma Wiarygodna Finansowo, który został stworzony specjalnie z myślą o solidnych przedsiębiorcach, kierujących się w biznesie zasadami fair play. Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo, mogą uzyskać firmy, o których nie ma negatywnych informacji w Rejestrze Dłużników BIG w bazie Biura Informacji Kredytowej i Systemie BANKOWY REJESTR Związku Banków Polskich. Certyfikat potwierdza, że dany przedsiębiorca jest godnym zaufania partnerem biznesowym, który nie zalega z zobowiązaniami finansowymi wobec innych firm.

ledworowski.marcin.big.01W branży e-commerce szczególnie istotne jest posiadanie certyfikatów. Potwierdzają one rzetelność i wzbudzają zaufanie – podkreśla Marcin Ledworowski, wiceprezes Zarządu BIG InfoMonitor. – Stanowią również źródło wiedzy dla internautów na temat wiarygodności danej firmy i powodują, że jesteśmy w stanie określić czy chcemy korzystać z jej usług. Upewniając się co do e-sklepów, warto też sprawdzić w sieci oceny i rekomendacje innych klientów. Pozytywne opinie są dodatkowym potwierdzeniem, że firma jest profesjonalna i przyjazna.

Istotną kwestią jest także zapoznanie się z warunkami sprzedaży i regulaminem sklepu, aby mieć jasność co do sposobu jego funkcjonowania, ale też naszych kroków w ewentualnym procesie reklamacji. Prawo gwarantuje nam przy zakupach on-line możliwość zwrotu lub zamiany towaru bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od jego otrzymania, jednak zawsze warto upewnić się, czy dany sklep na pewno przestrzega przepisów, które to gwarantują.

Ostatnim zabezpieczeniem, które pozwoli nam czuć się bezpiecznie kupując w sieci jest wybór dostawy za pobraniem, która zagwarantuje nam, że nawet w przypadku nieuczciwego sprzedawcy nie stracimy naszych pieniędzy. To także dobry wybór w momencie, kiedy paczka okaże się uszkodzona – w takim wypadku możemy odmówić przyjęcia przesyłki i nie ponosić kosztów związanych z jej zwrotem.

Źródło: Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.

(1) 17. edycja badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte w 16 krajach europejskich i w RPA, opublikowanego 13 listopada 2014.
(2) Badanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o bezpieczeństwie zakupów w Internecie z listopada 2013 roku.