BIG InfoMonitor i Apfino – Comarch rozpoczęły współpracę
Z danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz bazy informacji kredytowej BIK wynika, że przybywa firm, które mają problemy z terminowymi rozliczeniami. Suma zaległości biznesu w obu tych bazach przekroczyła już rekordową wartość 42,5 mld zł.
Wojna w Ukrainie, inflacja, wzrost kosztów prowadzenia biznesu nie ułatwiają sytuacji. Regulowanie bieżących faktur oraz rat kredytów stało się trudniejsze. Analizy pokazują, że pewności co do tego, że przelew przyjdzie na czas, nie gwarantuje ani nowy, ani dobrze znany klient.
Na kłopoty z terminowym ściąganiem należności regularnie skarży się w Polsce ok. 90 proc. MŚP sprzedających z odroczonym terminem płatności. Około 40 proc. z nich czeka na przelew nawet ponad dwa miesiące i ostatecznie nie każdy w ogóle płatność dostaje*.
Czytaj także: Telekomy czekają na ponad 1,4 mld zł płatności od klientów – raport BIG InfoMonitor
„Sprawdź Kontrahenta” w wielu miejscach jednocześnie
Dlatego wiarygodność kontrahentów powinna być starannie sprawdzana na bieżąco. Dzięki rozwiązaniu „Sprawdź Kontrahenta” od Apfino można ten proces wręcz zautomatyzować. Przedsiębiorcy korzystający z systemu Apfino mogą sprawdzać partnerów biznesowych w wielu miejscach jednocześnie.
Nowa usługa Comarchu pozwala jednym kliknięciem, po podaniu nr NIP, uzyskać kompleksowy raport na temat każdego przedsiębiorcy m.in. o tym, czy jest dłużnikiem, kto i w jakiej wysokości długi zgłosił na jego temat i czy działa w branży wysokiego ryzyka.
Dane prezentowane w raporcie pochodzą m.in. z rejestru dłużników Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor oraz rejestrów publicznych, takich jak: GUS, CEiDG, KRS, lista sankcyjna MSWiA oraz biała lista podatników VAT.
Usługa działa w formie pre-paid – korzystający płaci jedynie za wybrany raport pojedynczy lub pakiet raportów.
Czytaj także: Ponad 42,5 mld zł zaległości firm na koniec sierpnia ’23, dane BIG InfoMonitor/BIK
Informacje o kontrahencie bez podpisywania dodatkowej umowy
– Na pewno warto brać przykład z banków, które za każdym razem przed udzieleniem kredytu sprawdzają historię kredytową potencjalnych klientów. Mimo to i tak część nie jest w stanie regulować rat, ale gdyby nie ostrożność, statystyki złych kredytów byłyby dużo wyższe.
Jeśli chodzi o relacje B2B, nasz rynek pod tym względem wciąż dojrzewa. Od początku 2023 roku z rejestru dłużników prowadzonego przez BIG InfoMonitor złożono prawie 26 mln zapytań o kondycję finansową osób i firm, to prawie tyle co w całym 2021 roku.
Prędzej czy później gruntowne sprawdzanie wiarygodności płatniczej kontrahentów stanie się standardem, a im będzie to prostsze do zrobienia, tym stanie się to szybciej.
Włączenie usług BIG InfoMonitor w system Apfino jest krokiem w tym kierunku, ułatwia i upraszcza weryfikowanie kontrahenta. By otrzymać podstawowe informacje czy klient ma zaległości zgłoszone do BIG InfoMonitor wystarczy przy okazji korzystania z platformy Apfino kliknąć w zakładkę „Sprawdź Kontrahenta” i wprowadzić nr NIP. Nie ma przy tym potrzeby podpisywania dodatkowej umowy – podkreśla Łukasz Rączkowski, ekspert rynku informacji gospodarczych BIG InfoMonitor.
Jeśli jednak kontrahent nie zapłacił, do rejestru dłużników należy wpisać go poprzez system BIG InfoMonitor. BIG InfoMonitor pomoże również w wysłaniu do dłużnika zgodnego z prawem wezwania do zapłaty.
Usługa Apfino dostępna jest 24 godziny na dobę dla każdego rodzaju działalności gospodarczej – od mikro do dużych firm, a nawet dla start-upów i freelancerów.
Więcej na https://apfino.pl/sprawdz-kontrahenta/
***
*Badanie zrealizowane w ramach projektu „Skaner MŚP”, przez Instytut Keralla Research, prowadzone co kwartał wśród mikro, małych i średnich firm. Próba = 500, technika: wywiady telefoniczne, termin: lipiec 2023.