Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w dół, wyprzedzający – w górę w styczniu 2020 r.
„Wśród składowych wskaźnika niższą wartość odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (spadki odpowiednio o 1,9 i 1,8 pkt proc.). Największy wzrost (o 0,9 pkt proc.) odnotowano w przypadku oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w grudniu w dół >>>
W styczniu 2020 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość 3,7 (spadek o 0,6 p. proc. m/m i o 1,7 p. proc. r/r).https://t.co/SrOxlcIoN0#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/ZMRWHz27J7
— GUS (@GUS_STAT) January 23, 2020
WWUK wzrósł o 0,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -0,6 (ale spadł o 2,8 pkt proc. r/r), podano także.
„Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena przyszłego poziomu bezrobocia (wzrost o 1,9 pkt proc.). Pogorszenie ocen odnotowano w przypadku dwóch składowych, przy czym większy spadek (o 0,8 pkt proc.) wystąpił dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia ozna-cza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 204 wywiady w okresie 7-16 stycznia 2020 r. (w tym 66 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).