Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej spadł w styczniu 2021 roku
Spośród składowych wskaźnika, niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 1,2 pkt proc.).
„Wartości wyższe osiągnęły oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,1 p. proc. i 1,0 p. proc.). Bez zmian pozostała jedynie ocena możliwości dokonywania ważnych zakupów” – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Koniunktura konsumencka prawie bez zmian, rośnie skłonność do oszczędzania >>>
W odniesieniu do stycznia 2020 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 28,8 pkt proc., podano także.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w górę
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -22,7.
„Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 2,9 pkt proc. i 2,8 pkt proc.). Wzrost o 1 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 pkt proc.)”- czytamy dalej w komunikacie.
Czytaj także: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w grudniu w górę >>>
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 22,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Dla 88,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano także.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 190 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 4-14 stycznia 2021 r.