Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w kwietniu w górę
„Wśród składowych wskaźnika wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano przede wszystkim dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,8 pkt proc. i 1,5 pkt proc.). Wartości niższe osiągnęły oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 0,7 pkt proc. i 0,4 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do kwietnia 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 13,9 pkt proc.
W kwietniu 2021 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość -22,5 (wzrost o 0,5 p. proc. m/m i wzrost o 13,9 p. proc. r/r).https://t.co/mgnhdO73dW#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/um4iIKK67B
— GUS (@GUS_STAT) April 22, 2021
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 0,4 pkt proc. mdm
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,8.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 1,4 pkt proc. i 0,4 pkt proc.).
„Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,4 pkt proc.). – czytamy dalej.
W kwietniu br. WWUK osiągnął wartość o 27,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.
Czytaj także: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający w marcu w górę >>>
Dla 90,1% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 291 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 kwietnia 2021 r.