Bieżący i wyprzedzający wskaźniki ufności konsumenckiej w maju w górę
„Spośród składowych wskaźnika, najbardziej poprawiły się oceny przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4 i 2,8 pkt proc.). Natomiast pogorszyły się oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,6 i 0,9 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie +4,9 pkt (i wzrósł o 2,1 pkt proc. r/r), podano także.
W maju 2019 r. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (#BWUK) osiągnął wartość 8,3 (wzrost o 1,1 p. proc. m/m i 2,4 p. proc. r/r).
Więcej: https://t.co/5PaJT3FG3Y#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentów #koniunktura pic.twitter.com/HrGBpLUU34
— GUS (@GUS_STAT) 22 maja 2019
Co wpłynęło na poprawę wartości wskaźnika?
„Na poprawę wartości wskaźnika wpłynęły głównie oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 4 i 1,9 pkt proc.). Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,9 pkt proc.)” – czytamy dalej w komunikacie.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu 2019 r. przeprowadzono 1 251 wywiadów w okresie 6-15 maja 2019 r. (w tym 68 metodą CATI – wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo).