Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile

Bielik.ai w aplikacji InPost Mobile
Źródło: InPost
InPost wspiera akcję „Nakarm Bielika” zainicjowaną przez Fundację SpeakLeash, która ma rozwinąć polski model językowy Bielik.ai, czytamy w informacji prasowej firmy.

Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, startuje z projektem, który pomoże w rozwoju polskiego AI.

W jego ramach InPost udostępnia w swojej aplikacji miejsce, gdzie będzie można wziąć udział w trenowaniu Bielik.ai.

Celem projektu „Nakarm Bielika” jest, aby każdy korzystający z pierwszego polskiego modelu sztucznej inteligencji Bielik.ai mógł przyczynić się do ulepszania polskiego kontekstu językowego, kulturowego i społecznego modeli Bielik, jednocześnie mając darmowy dostęp do najnowocześniejszej polskiej technologii.

Wersja Bielik.ai z bezpośrednim dostępem do danych z Internetu będzie dostępna jedynie w aplikacji InPost Mobile.

Bielik.ai – element cyfrowej suwerenności Polski

Wykorzystanie sztucznej inteligencji stało się dziś globalną codziennością. Duże modele językowe wspierają komunikację, obsługę usług i procesy biznesowe na całym świecie. W czasach, gdy AI jest powszechnym elementem cyfrowej rzeczywistości, rośnie znaczenie lokalnych inicjatyw technologicznych.

Polską odpowiedzią na ten trend jest Bielik.ai, model stworzony przez Fundację SpeakLeash na superkomputerach Akademickiego Centrum Komputerowego „Cyfronet” Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, oparty na lokalnej wiedzy i doświadczeniu.

Grupa InPost wspiera tego typu rodzime rozwiązania, ponieważ wzmacniają one cyfrową suwerenność Polski – umożliwiają budowanie i zachowanie danych w kraju, zgodnie z regulacjami i realiami polskiego rynku.

– Wielkie projekty zaczynają się od małych kroków, dzisiaj startujemy z inicjatywą społeczną, która pomoże w trenowaniu polskiego AI, poprzez aplikacje InPost Mobile.

Zachęcamy do wzięcia udziału w tym projekcie, aby wytrenować model, który będzie miał szansę konkurowania z najlepszymi modelami LLM na świecie.

Rafał Brzoska, InPost

Jako polska firma wspieramy rozwój krajowej gospodarki i rodzime inwestycje. Wierzymy w lokalną innowację oraz potencjał drzemiący w polskich naukowcach i przedsiębiorcach.

Dzięki wprowadzeniu do aplikacji InPost Mobile modelu Bielik.ai zyskamy bezpieczniejsze i trafniejsze rozwiązanie oparte na rodzimym języku oraz znajomości polskiego kontekstu kulturowego – podkreśla Rafał Brzoska, prezes i założyciel Grupy InPost.

Czytaj także: InPost mecenasem polskiej sztucznej inteligencji Bielik.ai

Współpracy między Grupą InPost a Fundacją SpeakLeash

Klienci InPost jako pierwsi, na swoich telefonach w aplikacji, otrzymają tak szeroki dostęp do polskiego modelu sztucznej inteligencji stworzonego przez Fundację SpeakLeash.

Dzięki wprowadzeniu modelu Bielik.ai, w wersji z dostępem do danych w czasie rzeczywistym, do aplikacji InPost Mobile, ponad 15 milionów osób będzie mogło wspierać rodzime AI przyczyniając się do jego rozwoju.

Za sprawą tak dużej skali potencjalnych interakcji z modelem, Bielik.ai ma szansę zyskać przewagę konkurencyjną nad zagranicznymi rozwiązaniami.

Wprowadzenie Bielik.ai do aplikacji InPost Mobile jest kolejnym krokiem w zacieśnianiu współpracy między Grupą InPost a Fundacją SpeakLeash.

Firma objęła strategiczny mecenat nad organizacją w listopadzie 2025 roku. Współpraca obejmuje zarówno wsparcie finansowe, jak i merytoryczne, w tym udział InPost w Radzie Biznesowej Fundacji.

Partnerstwo ma na celu wzmacnianie polskich kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji oraz rozwój rodzimych technologii na skalę międzynarodową.

Źródło: InPost