Biblioteka spółdzielcy: Fintech a sektor finansowy

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Firmy fintech stanowią podobne wyzwanie dla banków, jak kiedyś cyfrowa fotografia dla Kodaka i Polaroida, a usługi mobilne - dla Nokii i Sony. Początkowy etap działalności w niszach rynkowych poprzedza etap globalnego wyzwania dotyczącego całości rynku. Alternatywą walki konkurencyjnej staje się pokojowa współpraca, podział łańcucha wartości w interesie klientów.

Prof. Włodzimierz Szpringer, wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, w swojej pionierskiej książce „Nowe technologie a sektor finansowy” odpowiada m.in. na pytania:

  • Czy udzielanie i zaciąganie kredytów może odbywać się bez udziału banków?
  • Jak nowe i stare formy pieniądza mogą konkurować, aby lepiej służyć różnym potrzebom społeczeństwa?
  • Jak różnorakie projekty mogą polegać na „finansowaniu społecznościowym”
    (crowdfunding), bez konieczności korzystania z usług banków?
  • Jak w erze cyfrowej można współdziałać z nowymi firmami, które funkcjonują bez udziału człowieka, wykorzystując do tego oprogramowanie?
  • Jakie modele biznesowe wyłonią się dzięki nowym platformom technologicznym?
  • Jakie są nowe rodzaje ryzyka, które mogą zdestabilizować system finansowy?

Pojęcie technologii ICT (z ang. Information and Communication Technologies) obejmuje szeroki zakres wszystkich technologii umożliwiających manipulowanie i przesyłanie informacji. W zakres pojęciowy technologii ICT wchodzą wszystkie media komunikacyjne (internet, sieci bezprzewodowe, sieci bluetooth, telefonia stacjonarna, komórkowa, satelitarna, technologie komunikacji dźwięku i obrazu, radio, telewizje itp.) oraz media umożliwiające zapis informacji (pamięci przenośne, dyski twarde, dyski CD/DVD, taśmy itp.), a także sprzęty umożliwiające przetwarzanie informacji (komputery osobiste, serwery, klastry, sieci komputerowe itp.). Dodatkowo technologie ICT to także cała gama aplikacji informatycznych oraz złożonych systemów IT umożliwiających realizację przetwarzania i przesyłania danych na wyższym poziomie abstrakcji niż poziom sprzętowy. Analityce danych służą rozmaite narzędzia business intelligence. Ostatnio strategicznego znaczenia nabiera big data, czyli gromadzenie, przetwarzanie oraz analiza dużych ilości danych w celu uzyskania nowej wiedzy. Wielkie zbiory danych, różnorodność zmiennych, zachodzące między nimi ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI