Biblioteka bankowca: Kultura a zarządzanie bankami

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jesteśmy świadkami dużych zmian w sektorze bankowym - zarówno polskim, jak i światowym. W Polsce od pewnego czasu żywa jest dyskusja na temat repolonizacji lub "udomowienia" instytucji finansowych. Zwolennicy tego działania powołują się na zachowania banków z kapitałem zagranicznym w czasie kryzysu w latach 2008-2012. Twierdzą że kapitał ma narodowość i ważne jest, aby była ona polska. Przeciwnicy - widząc, że w praktyce dochodzi do przejmowania banków przez Skarb Państwa - obawiają się upolitycznienia tych organizacji.

Włodzimierz Grudziński

I właśnie w czasie tych dyskusji oraz poważnych zmian w polskim sektorze bankowym ukazuje się książka autorstwa dr. Lecha Kurklińskiego „Kapitał zagraniczny a kulturowe uwarunkowania zarządzania bankami w Polsce”. Z góry uprzedzam, że nie podejmuje ona przytoczonego na wstępie tematu, ale polecam ją wszystkim zwolennikom i przeciwnikom repolonizacji. Autor, wieloletni prezes i członek zarządów banków (w tym z kapitałem zagranicznym), w swojej pracy habilitacyjnej zajął się wpływem uwarunkowań kulturowych zagranicznych inwestorów na zarządzanie, rozwój i wyniki banków. Książka jest monografią opisującą rozmaite aspekty kulturowego patrzenia na zarządzanie, ale przede wszystkim zawiera bardzo ciekawe wyniki 59 pogłębionych wywiadów z byłymi i obecnymi menedżerami banków zagranicznych oraz z 22 osobami z zewnątrz tych banków (członkowie kierownictw takich instytucji, jak KNF, NBP, BFG oraz firm otoczenia wokół bankowego).

Wydaje się, że kultura nie wpływa bezpośrednio na biznesowe decyzje oraz zachowania rynkowe. A jednak 80% przepytanych menadżerów stwierdziło, że elementy kulturowe miały silny wpływ na sposób funkcjonowania ich banków. Wyniki tych badań dają, dla mnie zupełnie niespodziewany, obraz wpływu różnych czynników kulturowych – takich jak wskaźnik dystansu kulturowego czy skala etnocentryzmu właściwych dla kraju, z którego pochodzi większościowy właściciel banku – na jego sukces lub porażkę na rynku polskim. Książka jest tak zgrabnie skonstruowana, że każdy z jej ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI