Biblioteka bankowca: Kultura a zarządzanie bankami
Włodzimierz Grudziński
I właśnie w czasie tych dyskusji oraz poważnych zmian w polskim sektorze bankowym ukazuje się książka autorstwa dr. Lecha Kurklińskiego „Kapitał zagraniczny a kulturowe uwarunkowania zarządzania bankami w Polsce”. Z góry uprzedzam, że nie podejmuje ona przytoczonego na wstępie tematu, ale polecam ją wszystkim zwolennikom i przeciwnikom repolonizacji. Autor, wieloletni prezes i członek zarządów banków (w tym z kapitałem zagranicznym), w swojej pracy habilitacyjnej zajął się wpływem uwarunkowań kulturowych zagranicznych inwestorów na zarządzanie, rozwój i wyniki banków. Książka jest monografią opisującą rozmaite aspekty kulturowego patrzenia na zarządzanie, ale przede wszystkim zawiera bardzo ciekawe wyniki 59 pogłębionych wywiadów z byłymi i obecnymi menedżerami banków zagranicznych oraz z 22 osobami z zewnątrz tych banków (członkowie kierownictw takich instytucji, jak KNF, NBP, BFG oraz firm otoczenia wokół bankowego).
Wydaje się, że kultura nie wpływa bezpośrednio na biznesowe decyzje oraz zachowania rynkowe. A jednak 80% przepytanych menadżerów stwierdziło, że elementy kulturowe miały silny wpływ na sposób funkcjonowania ich banków. Wyniki tych badań dają, dla mnie zupełnie niespodziewany, obraz wpływu różnych czynników kulturowych – takich jak wskaźnik dystansu kulturowego czy skala etnocentryzmu właściwych dla kraju, z którego pochodzi większościowy właściciel banku – na jego sukces lub porażkę na rynku polskim. Książka jest tak zgrabnie skonstruowana, że każdy z jej ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI