BGK z większymi możliwościami poręczeniowo-gwarancyjnymi
Projekt nowelizacji o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, który zakłada objęcie gwarancjami nie tylko poręczeń udzielanych w ramach programów rządowych, ale i w ramach funduszy, trafił do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
Konsultacje potrwają 21 dni.
Istotny instrument wsparcia dla przedsiębiorców
„Gwarancje i poręczenia udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) są bardzo istotnym instrumentem wsparcia dla przedsiębiorców, który przynosi wymierne efekty dla gospodarki zarówno w okresie wzrostu gospodarczego, jak również w czasach spowolnienia i kryzysu […] Zauważalna jest potrzeba dalszego wspierania przedsiębiorców w procesie wychodzenia z kryzysu i wkraczania na ścieżkę rozwoju, zachowania i rozwoju miejsc pracy, podnoszenia konkurencyjności przedsiębiorstw zarówno z sektora MŚP, jak i dużych przedsiębiorstw” – czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
Czytaj także: EFL: 250 mln zł kredytu od BGK na finansowanie MŚP >>>
Celem proponowanej nowelizacji jest umożliwienie oferowania potrzebnego wsparcia w formie gwarancji BGK, zgodnie z wyzwaniami rynkowymi, zapewnienie spójności przepisów w przedmiotowym obszarze regulacji, wzajemne zharmonizowanie i dostosowanie ustaw, a ponadto uporządkowanie oraz korekta przepisów budzących wątpliwości interpretacyjne, wskazano także.
Szczegóły projektowanych zmian dotyczących poręczeń i gwarancji BGK
Projektowane zmiany w ustawie o poręczeniach i gwarancjach i niektórych innych ustawach:
– objęcie przedmiotem regulacji ustawy nie tylko poręczeń i gwarancji udzielanych przez BGK w ramach programów rządowych, ale również w ramach funduszy utworzonych lub działających w BGK,
– wprowadzenie regulacji zobowiązujących beneficjentów poręczeń i gwarancji BGK do poddania się badaniom ewaluacyjnym, w tym wyłączenie obowiązku uzyskiwania odrębnej zgody na ujawnienie danych chronionych
– wyłączenie BGK w procesie ewaluacji z reżimu przepisów dotyczących konieczności uzyskiwania zgód na kontakt z badanymi przez poszczególne kanały komunikacji;
– zwolnienie BGK z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej w odniesieniu do informacji o podmiotach, które uzyskały poręczenie lub gwarancje BGK;
– umożliwienie powierzenia prowadzenia windykacji z tytułu poręczenia lub gwarancji pracownikom banków współpracujących z BGK, nie będących adwokatami lub radcami prawnymi;
– rozszerzenie oferty poręczeniowo-gwarancyjnej BGK dla MŚP oraz włączenie w nią dużych przedsiębiorstw; oferta gwarancyjna BGK dla dużych przedsiębiorstw będzie realizowana na ryzyko BGK, w formie gwarancji spłaty kredytów udzielanych na działalność bieżącą i inwestycyjną, jak również w formie gwarancji transakcji faktoringowych.
Maksymalna kwota finansowania (kredytu bądź limitu faktoringowego) zostanie ustalona w oparciu o zapotrzebowanie rynku, z uwzględnieniem także dotychczasowych potrzeb wynikających z analizy portfela gwarancji dla dużych przedsiębiorstw, udzielanych dotychczas przez BGK w ramach Funduszu Gwarancji Płynnościowych i Funduszu Gwarancji Kryzysowych. Opłata za gwarancję będzie miała charakter rynkowy, wskazano także.
Poszerzenie oferty dla MŚP dotyczy gwarancji transakcji faktoringowych i transakcji leasingowych oraz pożyczek leasingowych, które zostały opracowane i wdrożone w oparciu o „Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19”.