Bezpieczny Listopad: zadbaj o bezpieczeństwo swojej tożsamości
Przestępczość nie zna żadnych granic, ani tabu. Tłum na wejściu na cmentarz, krótka chwila rozproszenia podczas pielęgnowania grobów naszych bliskich – to sytuacje, które mogą sprzyjać działaniom złodziei, tak samo jak tłok w autobusie w godzinach szczytu czy gorączka zakupów w galerii handlowej podczas wyprzedaży.
Złodzieje, kiedy kradną torebkę lub portfel, zazwyczaj wchodzą w posiadanie nie tylko gotówki, kart płatniczych czy smartfona, ale również dokumentów, takich jak dowód osobisty, prawo jazdy, a czasem nawet paszportu.
W przypadku utraty kart płatniczych lub dokumentów tożsamości, reakcja musi być szybka i zdecydowana.
Dlatego pamiętajmy, że istnieje międzybankowy numer alarmowy, który można wykorzystać w sytuacjach awaryjnych:
(+48) 828 828 828
– już teraz – na wszelki wypadek – warto sobie ten numer zapisać w telefonie!
Wiele banków umożliwia także szybkie zastrzeganie dokumentów w aplikacjach i w serwisach online.
Utracona karta płatnicza lub dowód osobisty to nie tylko utrata fizycznych przedmiotów, to także poważne ryzyko nadużycia naszych danych osobowych.
Przestępcy mogą wykorzystać nasze dokumenty do różnych celów, do transakcji przestępczych dokonanych na nasze nazwisko. Dlatego ważne jest, aby działać szybko i skutecznie w przypadku ich utraty.
Oto kroki, które trzeba podjąć w przypadku utraty dokumentów:
1. Zastrzeżenie dokumentów w banku (nawet jeśli nie posiadasz konta bankowego także możesz to zrobić). Zastrzeżone dokumenty trafią do Centralnej Bazy Danych Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE, co umożliwi blokowanie prób ich użycia. W razie próby nadużycia, Policja zostanie zaangażowana w wyjaśnienie sprawy. Sprawdź szczegóły na www.DokumentyZastrzezone.pl.
2. Jeżeli dokumenty utracono wskutek przestępstwa skontaktuj się z najbliższym posterunkiem Policji i zgłoś kradzież dokumentów. To pomoże w rozpoczęciu procesu dochodzeniowego i zabezpieczeniu Twoich praw.
3. Poinformuj swoją gminę o utracie dokumentów w celu wyrobienia nowych.
4. Jeśli jesteś za granicą w momencie utraty dokumentów, skontaktuj się z placówką konsularną. Konsulat może udzielić Ci niezbędnej pomocy i wsparcia w rozwiązaniu sytuacji.
Pamiętaj, że szybka reakcja i odpowiednie działania mogą pomóc w minimalizacji strat i uniknięciu nieprzyjemnych konsekwencji związanych z utratą dokumentów tożsamości czy kart płatniczych.