Będą chętni na zakup części detalicznej Banku Handlowego?

Będą chętni na zakup części detalicznej Banku Handlowego?
Główna siedziba banku Citi Handlowy (fot. Citi Handlowy)
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zainteresowanych zakupem segmentu detalicznego Banku Handlowego może być wiele banków, ale raczej nie będą one skłonne zapłacić cenę powyżej wartości księgowej. Decyzja Citigroup może być odbierana pozytywnie, bo polski bank pozbędzie się mniej dochodowej części biznesu, ale z drugiej strony stanie się jeszcze bardziej wyspecjalizowany z mniejszą skalą działania - oceniają analitycy.

W trakcie czwartkowej sesji Citigroup, większościowy akcjonariusz Handlowego, poinformował, że zamierza wyjść z segmentu detalicznego na 13 rynkach, w tym z polskiego. 

Czytaj także: Citigroup chce wyjść z segmentu detalicznego na 13 rynkach, również w Polsce >>>

MACIEJ MARCINOWSKI, TRIGON DM: 

„Segment detaliczny Handlowego był w ubiegłym roku nierentowny na poziomie zysku brutto, nawet po skorygowaniu o 215 mln zł odpisu wartości firmy oraz rezerw na CHF i małe TSUE (łącznie 29 mln zł). Wydaje nam się, że w wyniku odsetkowym nie są uwzględnione zyski z obligacji kupionych za depozyty klientów detalicznych, ale nawet z tym segment jest raczej obecnie nierentowny. Kapitały własne przypisane do tego segmentu wynoszą 1,3 mld zł, ale uwzględniają jeszcze 180 mln zł wartości firmy. Uważamy, że w pierwszej kolejności Handlowy odpisze pozostałą kwotę wartości firmy, a na sprzedaży segmentu wykaże dodatkowo stratę (ok. 200-300 mln zł). 

Zainteresowanych kupnem może być wiele banków, ale nie sądzę, żeby były skłonne zapłacić cenę powyżej wartości księgowej. Wskaźnik 1,0x P/TBV można by uzasadnić po cięciu ok. 25 proc. kosztów. Jest to oczywiście realne, ale przejmujący prawdopodobnie będzie chciał zatrzymać część synergii dla siebie. Obstawiamy więc wskaźnik P/TBV 0,7-0,8x. 

Citigroup ma 75 proc. akcji Banku Handlowego więc nie będzie miał problemu z przegłosowaniem na WZA sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa” 

DM BDM:

„Przypominamy, że w IV kwartale 2020 roku Handlowy dokonał odpisu z tytułu wartości firmy (215 mln zł), który dotyczył właśnie segmentu detalicznego i stanowił 54 proc. wartości firmy przypisanej do tego segmentu. Z jednej strony, decyzja Citigroup może być odbierana pozytywnie, ponieważ bank mógłby zrezygnować z mniej dochodowej i trudniejszej części biznesu, w której ma istotnie mniejsze przewagi konkurencyjne. 

Z drugiej strony, Handlowy stałby się instytucją jeszcze bardziej wyspecjalizowaną z mniejszą skalą działania (obecny udział banku w kredytach sektora to c. 2 proc.), mniejszą liczbą klientów i ograniczonymi możliwościami dalszego rozwoju. Oddzielnym aspektem pozostaje struktura potencjalnej transakcji sprzedaży segmentu”. 

Źródło: PAP BIZNES