Bankowość Spółdzielcza: Otwieramy drzwi do świata nowych technologii

Bankowość Spółdzielcza: Otwieramy drzwi do świata nowych technologii
Mirosław-Skiba, fot. SGB Bank SA,
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Z Mirosławem Skibą, prezesem zarządu SGB-Banku SA, rozmawiał Maciej Małek.

Jak postrzega pan rolę banku zrzeszającego w procesie modernizacji sektora i poszukiwania odpowiedzi na wyzwania regulacyjne, konkurencyjne itp.?

– Bank zrzeszający, zgodnie z umową, która połączyła wszystkich jego akcjonariuszy, ma do wykonania wiele zadań na rzecz banków spółdzielczych. Z jednej strony powinniśmy przejmować – i już to robimy – wiele funkcji niezwiązanych bezpośrednio z ich biznesem, odciążając je od obowiązków drugoplanowych. Mam na myśli obsługę w obszarze sprawozdawczości, tworzenia ofert handlowych, analiz rynkowych, raportowania, ale też szeroko rozumianej sfery kadrowej. Mówimy więc o usługach z grupy back office, mocno absorbujących banki spółdzielcze. Zdjęcie z nich tego rodzaju obowiązków pozwoli na głęboką koncentrację w obszarze usług finansowych. Będą mogły poświęcić więcej uwagi pozyskiwaniu klientów, rozwijaniu relacji i wdrażaniu ofert produktowych.

W sferze informatycznej, ujmując rzecz obrazowo, powinna to być rola otwierającego drzwi do świata nowych technologii, przede wszystkim mobilnych. To jedno z naszych priorytetowych zadań. Do tego dochodzi wsparcie marketingowe i komunikacyjne, pomoc w promowaniu ofert, organizacja kampanii marketingowych, badania rynku i satysfakcji konsumentów.

Kolejną platformą, na której SGB- Bank SA może wpływać na sytuację finansową banków i ich zaangażowanie rynkowe, jest budowa konsorcjów finansowych do obsługi dużych podmiotów gospodarczych i dużych projektów finansowych. Wiele polskich lokalnych firm przekracza kolejne bariery rozwoju, a do następnych etapów potrzebują nowych, silnych i stabilnych źródeł finansowania. Składanie takich modeli współpracy i budowa konsorcjów wspólnie z bankami spółdzielczymi to jedno z kluczowych wyzwań, które przed nami stoją. Nasze wspólne sukcesy w tej przestrzeni będą miały istotny wpływ na pozycję całej grupy, ale przede wszystkim na standing banków spółdzielczych zaangażowanych w projekty.

Rolą zrzeszenia może też być udział w działaniach legislacyjnych i dbałość o interesy bankowości spółdzielczej jako całości. Tutaj wielką rolę może odgrywać współpraca międzyzrzeszeniowa, już zresztą zapoczątkowana i w ostatnich miesiącach bardzo dynamiczna. Można powiedzieć, że budujemy infrastrukturę pod wspólne działania w przyszłości.

Czy postęp technologiczny to szansa, czy też bariera rozwoju bankowości spółdzielczej? Co stanowi przeszkodę w jego efektywnym wykorzystaniu?

– Dostęp i efektywne wykorzystanie nowych technologii to nie tylko szansa lub nadzieja sektora bankowości spółdzielczej, ale jeden z głównych warunków jego przetrwania i rozwoju. Tworzymy unikatowy model bankowości, łącząc znakomite relacje z klientami i dostosowując do nich sprawdzone rozwiązania technologiczne. Paradoksalnie: w lekkim opóźnieniu technologicznym banków spółdzielczych tkwić może ich przewaga – nie sięgamy już po rozwiązania pionierskie, nie testujemy ich na sobie i naszych partnerach metodą prób i błędów, lecz wykorzystujemy to, co sprawdzone, pewne, świetnie działające.

Jesteśmy w zaawansowanej fazie budowania platformy mobilnej SGB, przekraczając kolejne bariery, które wcześniej wydawały nam się trudne do pokonania. Wprowadziliśmy usługę logowania biometrycznego w Portfelu SGB, dostępnym dla wszystkich klientów banków spółdzielczych naszego zrzeszenia. Kończymy prace nad wdrożeniem płatności z wykorzystaniem aplikacji BLIK, udostępniamy komunikację naszych usług w języku polskim, angielskim i ukraińskim, pojawi się nowa funkcja SGB Pay w aplikacji Portfel SGB, a wkrótce po niej płatności z wykorzystaniem Google Pay i Apple Pay.

 A przeszkody w efektywnym wykorzystaniu nowych technologii? Czy w sytuacji takiego ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK