Bankowość Spółdzielcza: Banki spółdzielcze i społeczności lokalne wobec rewolucji cyfrowej 4.0
Zbigniew R. Wierzbicki
Krytycznie ważnym zagadnieniem dla banków spółdzielczych i banków zrzeszających jest nie tylko racjonalna odpowiedź na wspomniane wyzwania – poprzez konieczne zmiany w modelu biznesowym i w wykorzystywanych technologiach – ale także to, jak nie stracić na rzecz innych pośredników finansowych strategicznie ważnych klientów, jakimi są JST i podmioty z nimi powiązane.
Wyzwanie cyfryzacji i digitalizacji działalności podejmują nie tylko duże korporacje. Błyskawicznie rosnąca liczba technologicznych startupów, w tym fintechów i insurtechów, testujących różne rozwiązania mimo czasami krótkiego okresu ich funkcjonowania, pokazuje główne wektory zmian w świecie finansów i sferze materialnej, a także w sposobach zaspokajania potrzeb gospodarstw domowych. Jednakże zmiany te coraz szybciej obejmują coraz to nowe branże gospodarki oraz kolejne sfery życia i działalności społeczeństw.
Integralne holistyczne podejścia do zmian
Wczorajsze, czyli zadane 2-3 lata temu, pytanie, kiedy i jak przejawią się zapowiadane zmiany technologiczne, trzeba zmienić na stwierdzenie, że już się pojawiły bądź za chwilę nastąpią. Integracja głównych trendów zmian technologicznych zaowocowała postępującą digitalizacją przedsiębiorstw (przemysł 4.0), sektora finansowego (finanse 4.0), gospodarstw domowych (człowiek i dom 4.0), bo właśnie te przemiany na naszych oczach mają miejsce), a w kolejce czeka sektor administracji centralnej i samorządowej (czyli urząd 4.0).
Dotychczas uwaga i fascynacje znacznej części kadry kierowniczej były skierowane na cząstkowe zmiany typu bankowość mobilna, podpis elektroniczny, multifunkcyjne bankomaty, przelewy natychmiastowe itd. Dodatkowo uwagę wszystkich banków spółdzielczych absorbowały kwestie regulacyjne i nadzorcze, a także dotyczące kształtu zrzeszeń i sposobu funkcjonowania w ramach IPS, a więc również zarządzania ryzykiem. Spora grupa bankowców podchodziła i nadal podchodzi do technologii na zasadzie klienta supermarketu – czyli: jak coś będzie potrzebne, to się kupi i wdroży. Z trudnością i niedowierzaniem słuchają informacji, że współcześnie następuje całościowe zintegrowanie zmian technologicznych i tworzy się całkowicie nowa rzeczywistość zdigitalizowanego środowiska pracy i życia społeczeństw. Rozwiązania operacyjne i technologiczne trzeba dopiero, we współpracy z innymi, krok po kroku przygotować i być gotowym do ich nieustannego dopasowywania do zmieniających się potrzeb i oczekiwań klientów.
Czas już najwyższy, żeby banki zrzeszające i spółdzielcze zaakceptowały realnie nowe strategiczne wyzwania i horyzonty zmian wynikające ze wspomnianej synergii trendów technologicznych, bo to one są nie tylko driverem zmian, ale po prostu kształtują zupełnie nową rzeczywistość – nie tylko technologiczną, także gospodarczą oraz społeczną.
W tym kontekście trzeba odpowiedzieć na egzystencjalne pytania dotyczące przykładowo:
- przewidywanych kierunków ewolucji oczekiwań wszystkich podstawowych grup klientów,
- jakie technologie będą potrzebne i jak się do ich wdrażania przygotować,
- co trzeba i jak zmieniać w biznesowych modelach operacyjnych,
- jak przygotować pracowników do efektywnego podjęcia zadań związanych z wprowadzeniem i zarządzaniem zmianami itd.
Dr Zbigniew R. Wierzbicki Menedżer z ponad 30-letnim doświadczeniem w sektorze finansowym i korporacyjnym, w tym prezes, wiceprezes, dyrektor zarządzający w bankach i innych instytucjach finansowych, członek wielu rad nadzorczych. Obecnie wiceprezes zarządu – partner w CRM Finanse sp. z o.o. i przewodniczący RN w giełdowej spółce BETACOM S.A. oraz członek Rady Forum Strategii Bankowych |
Jednakże zanim się podejmie te wyzwania związane z istotnymi przewartościowaniem sposobu podejścia do strategii i do modeli biznesowych, należy sobie uświadomić, jakie są ważne współcześnie obszary wspólnego zainteresowania banków spółdzielczych i ich klientów w zakresie przygotowania szeroko rozumianej infrastruktury zmian związanych z rewolucją cyfrową 4.0. Trzeba zatem odpowiedzieć sobie na pytania – dlaczego banki spółdzielcze, w interesie swoim i swoich klientów, powinny się aktywnie włączać w ważne procesy zmian; co powinny w szczególności wspierać oraz jak powinny stopniowo adaptować się do zmian technologicznych i w jakim zakresie racjonalnie wspierać swoich ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI