Bankowość spółdzielcza: Bank odporny na cyberataki
W konsekwencji zagrożenie cyberprzestępczością stanowi wyzwanie coraz bardziej aktualne również dla tego segmentu rynku. Przeświadczenie jakoby lokalna instytucja finansowa pozostawała poza zainteresowaniem sieciowych złodziei nie znajduje odzwierciedlenia w rzeczywistości. Skuteczne ograniczanie zarówno wyłudzeń w obszarze kredytowym, jak i oszustw dokonywanych na szkodę klientów banków możliwe jest wyłącznie dzięki kombinacji dwóch czynników: sukcesywnemu zwiększaniu świadomości czynnika ludzkiego i efektywnej wymianie informacji, realizowanej poprzez zaawansowane rozwiązana teleinformatyczne.
Budowa nowoczesnych systemów gromadzenia i wymiany informacji o niebezpieczeństwach, współdziałanie banków spółdzielczych z podmiotami spoza sektora: bankami komercyjnymi, spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi czy fintechami na polu zapobiegania wyłudzeniom, a także rola banków zrzeszających i zewnętrznych dostawców usług IT w tworzeniu skutecznych mechanizmów antyfraudowych były tematami debaty eksperckiej miesięcznika „Nowoczesny Bank Spółdzielczy”, zorganizowanej 20 września br., podczas pierwszego dnia Forum Liderów Banków Spółdzielczych 2017. W dyskusji, moderowanej przez dziennikarza miesięcznika „Nowoczesny Bank Spółdzielczy” Karola Mórawskiego, udział wzięli: Alicja Huczyńska – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Koronowie, Dariusz Konofalski – wiceprezes zarządu Banku Spółdzielczego w Płońsku, Dorota Niewiadomska – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Namysłowie, Radosław Chmielewski – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Krasnymstawie, Anita Błochowiak – prezes zarządu Banku Spółdzielczego PA-CO Bank w Pabianicach, Krzysztof Karwowski – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie, Elżbieta Nowakowska-Akkermans – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Dzierżoniowie, Piotr Muszyński – dyrektor infrastruktury w Banku Spółdzielczym Ziemi Kaliskiej, Renata Waszczuk – wiceprezes zarządu Banku Spółdzielczego w Reszlu, Władysław Dymek – prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Czarnkowie, Czesław Banaszewski – dyrektor zarządzający oddziałami SGB-Banku oraz Andrzej Lechowicz – niezależny ekspert. Partnerem wydarzenia była firma IMPAQ, reprezentowana przez Dariusza Wojtasa – Head of Product Management oraz Ewę Bielawską – Head of Banking Sector. W trakcie debaty przeprowadzono również prezentację platformy AntiFraud Hub.
Nieświadomy klient, najlepszy sojusznik hakera
Największym sojusznikiem cyberprzestępców pozostaje wciąż niska świadomość Polaków w zakresie zagrożeń, związanych z korzystaniem z nowoczesnych technologii płatniczych. – Najsłabszym ogniwem bez wątpienia pozostaje czynnik ludzki – zauważył prezes Banku Spółdzielczego w Czarnkowie, a potwierdzeniem tych słów są policyjne statystyki i doświadczenia poszczególnych instytucji finansowych. Przypadki przeniknięcia intruza bezpośrednio do infrastruktury banku zdarzają się niezmiernie rzadko w porównaniu z atakami wycelowanymi w urządzenie bądź aplikacje użytkowników, którzy podchodzą do kwestii bezpieczeństwa ze zdumiewającą niefrasobliwością. – Klient z reguły w ogóle nie bierze pod uwagę ryzyka, dopóki nie usłyszy o konkretnym przypadku wyłudzenia. Co gorsza, nawet po uświadomieniu sobie zagrożenia niejeden użytkownik wychodzi z założenia, że akurat jemu nie przytrafi się taka sytuacja – dodał Władysław Dymek. Zdecydowana większość uczestników debaty takie przypadki znała z autopsji: prezes PA-CO Banku przytoczyła przykład jednego z posiadaczy kont, który padł ofiarą złośliwego oprogramowania przesłanego w załączniku do maila od rzekomego kontrahenta. – Człowiek ten stwarzał wrażenie świadomego klienta, tymczasem z rozbrajającą szczerością przyznał, że jakiś czas temu usunął ze swego komputera system antywirusowy z uwagi na rzekome blokowanie lub spowalnianie innych programów – nadmieniła Anita Błochowiak.
„Sprawcą” wtargnięcia malware do urządzenia nie musi być główny użytkownik; z większości komputerów i sporej części urządzeń mobilnych korzysta cała rodzina, zaś posiadanie odrębnego stanowiska do obsługi bankowości elektronicznej należy do absolutnych wyjątków. – Rodzice bardzo często pozwalają dzieciom oglądać filmy, czy grać na własnych smartfonach i tabletach. Nikt się nie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI