Bankowość mobilna według Meritum Bank
Meritum Bank próbuje na nowo zdefiniować bankowość mobilną, traktując ją jako nowy, zupełnie niezależny kanał dostępu do usług bankowych, a nie jedynie kolejny kanał dostępu do bankowości internetowej. 27 marca w serwisach Google Play oraz App Store pojawiła się aplikacja, która stanowi pełnowartościowy serwis transakcyjny, a dodatkowo umożliwia założenie konta osobistego lub firmowego wyłącznie za pośrednictwem aplikacji.
Przy budowie systemu przyjęliśmy założenie, że ma to być rozwiązanie kompletne i może zastąpić serwis internetowy, bez względu na to, czy korzysta z niej klient indywidualny czy firma – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej w Meritum Banku. – Postawiliśmy na pełne wykorzystanie możliwości, jakie dają urządzenia mobilne, które w połączeniu z nowoczesnymi technologiami pozwalają przełamywać kolejne bariery i znacząco rozszerzyć zakres usług oferowanych przez telefon komórkowy czy tablet.
Wykorzystanie aplikacji ma w pełni zastąpić konieczność używania komputera do obsługi konta za pośrednictwem serwisu www, jak również eliminuje konieczność wizyty w oddziale banku w przypadku załatwiania spraw związanych z rachunkiem, kartami płatniczymi czy lokatami.
Projektując wygląd aplikacji Meritum Bank położył nacisk na szybki dostęp do najważniejszych informacji i najczęściej używanych funkcji oraz prostą i intuicyjną nawigację.
Jak wynika z badań, użytkownicy bankowości mobilnej najczęściej korzystają z funkcji sprawdzenia salda, historii oraz dokonują przelewów – podkreśla Marcin Kusznier, project manager odpowiedzialny za projekt bankowości mobilnej Meritum Banku. – Dlatego w naszej aplikacji mobilnej funkcje te dostępne są już z poziomu pierwszego ekranu. Dostęp do wszystkich pozostałych możliwości zapewnia wygodne, wysuwane menu oraz widgety, za pomocą których użytkownik może sprawnie poruszać się po aplikacji.
Aplikacja umożliwia pełny dostęp do rachunku, w tym sprawne przełączanie się między profilem firmowym i osobistym. Oprócz przelewów można również zakupić i sprzedać waluty w ramach rachunków walutowych e-Kantor, a także założyć lub zerwać lokatę. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość szybkiego założenia konta osobistego lub firmowego. W pełni mobilnie, bez konieczności kontaktowania się z pracownikiem banku, bez biurokracji. Cały proces to zaledwie trzy kroki, które powinny zająć nie więcej niż 15 minut. Swoją tożsamość klient potwierdza e-przelewem wykonywanym z innego banku.
W tym procesie – ale nie tylko – aplikacja wykorzystuje technologię OCR. Na przykład zamiast mozolnie wypełniać dane z dowodu osobistego wystarczy go… sfotografować. System odczyta niezbędne informacje i automatycznie wstawi je w odpowiednie rubryki. Podobnie jest w przypadku płacenia faktur. Wystarczy ją sfotografować i jeśli jest przygotowana na zestandaryzowanym formularzu aplikacja zadba o wypełnienie wszystkich danych do przelewu. Inną z ciekawostek jest geolokalizacja, która zapisuje historię transakcji obrazując je na mapie. Aplikacja pozwala także na pracę w trybie off-line, tzn. w momentach zaniku sieci, na przykład podczas podróży. Po ponownym „wejściu w zasięg” aplikacja kontynuuje operacje nie wylogowując użytkownika.
Bank zamierza rozwijać aplikację. W najbliższych tygodniach ma ona zostać wyposażona w komendy głosowe, które pozwolą jeszcze sprawniej uzyskiwać informacje i wykonywać operacje na rachunku, a już z końcem kwietnia realizować przelewy za pośrednictwem Facebooka oraz przelewać środki bez znajomości rachunku odbiorcy na numer telefonu komórkowego lub adres e-mail.
Według twórców aplikacji Meritum Bank Mobilny to pierwsza aplikacja w Polsce umożliwiająca korzystanie z usług bankowych w pełni mobilnie. Na dzisiaj jest ona dostępna dla urządzeń z systemem operacyjnym Android (wersja 2.3 i wyższe) lub iOS (wersja 5 i wyższe). Marcin Kusznier przyznaje jednak, że nie jest to założenie docelowe, ponieważ w ostatnich miesiącach dość intensywnie rozwija się system Windows Phone i być może wkrótce aplikacja zostanie przygotowana również na tę platformę.