Bankowość mobilna coraz popularniejsza, ale nie zastępuje Polakom innych kanałów

Bankowość mobilna coraz popularniejsza, ale nie zastępuje Polakom innych kanałów
Fot. stock.adobe.com/Alex Rühl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Mimo rosnącej popularności aplikacji mobilnych banków, Polacy korzystający z bankowości mobilnej przyznają, że używali ostatnio komputera do wykonania operacji finansowych - np. opłacając rachunek (67%) czy wysyłając przelew (51%), a 40% przyznało, że w ostatnim czasie sprawdzało saldo na swoim koncie korzystając z PC.

Odsetek Polaków korzystających z bankowości mobilnej wzrósł w ciągu roku o 7 pkt proc. i obecnie wynosi 72% #bankowośćmobilna #FinansowyBarometrING #ING @INGBankSlaski

Odsetek Polaków korzystających z bankowości mobilnej wzrósł w ciągu roku o 7 pkt proc. i obecnie wynosi 72%. Wzrost wynika nie tylko z przyrostu liczby posiadaczy urządzeń mobilnych, ale także aktywizacji osób dotąd nie korzystających z aplikacji banków. Nie oznacza to jednak, że Polacy porzucili komputery. Dwie trzecie użytkowników aplikacji bankowych w Polsce przyznaje, że w ostatnim czasie skorzystała z komputera, aby wykonać przelew. To najwyższy odsetek wśród 13 krajów, które wzięły udział w badaniu „Finansowy Barometr ING”.

Jak wypadamy na tle innych krajów?

„O dużej popularności i pozytywnym odbiorze bankowości mobilnej w Polsce świadczy także większa aktywność polskich użytkowników. Częściej niż przeciętnie w krajach, które wzięły udział w badaniu, wykonują oni operacje bankowe za pomocą urządzeń mobilnych” – czytamy w komunikacie.

Najczęściej w aplikacjach mobilnych wykonujemy przelewy

Najpopularniejszą czynnością wykonywaną w bankowości mobilnej jest wykonywanie przelewów, jednak grupie najaktywniejszych użytkowników zdarza się też załatwiać za jej pomocą także bardziej nietypowe sprawy finansowe, np. spłacić ratę kredytu hipotecznego, otworzyć nowe konto czy dokonać inwestycji lub zastrzec kartę.

„Głównym wnioskiem płynącym z tej edycji badania „Finansowy Barometr ING” wydaje się fakt, że chociaż bankowość mobilna jest coraz bardziej popularna, to nie można powiedzieć, żeby zastępowała inne kanały komunikacji z bankiem, np. system transakcyjny w przeglądarce internetowej lub tradycyjne oddziały. Tylko co trzeci użytkownik bankowości mobilnej z Polski używał jej ostatnio w domu (32%). Kiedy zaś zapytaliśmy ich na jakim urządzeniu ostatnio opłacali rachunki lub wysyłali przelew, to większość z nich (odpowiednio 67% i 51%) wskazała na komputer osobisty, a nie urządzenie mobilne” – powiedział ekonomista ING Banku Śląskiego Karol Pogorzelski, cytowany w komunikacie.

Podział miejsc komunikacji z bankiem

W jego ocenie, ustalił się więc pewnego rodzaju podział miejsc komunikacji z bankiem – smartfon służy do sprawdzania salda i ostatnich transakcji na koncie oraz do płatności w sklepach internetowych (na ogół BLIK-iem). Z kolei do zarządzania domowym budżetem, a więc czymś, co rzadko robimy w biegu, czyli opłacania rachunków, dokonywania przelewów oraz lokowania nadwyżek na koncie oszczędnościowym, wykorzystujemy raczej komputer osobisty.

„W dwóch przypadkach jednak wciąż chodzimy do tradycyjnych oddziałów: kiedy chcemy zaciągnąć kredyt, zwłaszcza w dużej kwocie oraz ulokować większe oszczędności. Oddziały ewoluują więc w kierunku centrów doradztwa finansowego. W takiej roli jeszcze długo prawdopodobnie będą nam towarzyszyć w pejzażu polskich miast i miasteczek” – dodał Pogorzelski.

Pod względem częstotliwości zakupów online, Polacy nie wyróżniają się na tle innych badanych krajów – większość robi zakupy w internecie co najmniej raz w miesiącu (70%), w tym 29% co najmniej raz w tygodniu.

Szybkie przelewy najpopularniejszą formą płatności

„Najpopularniejszą metodą płatności w Polsce są tzw. szybkie przelewy. W okresie poprzedzającym badanie skorzystało z nich blisko dwie trzecie Polaków płacących za towary lub usługi w internecie (62%). W drugiej kolejności Polacy płacili kartą zapisaną w aplikacji / w sklepie internetowym (41%) oraz gotówką przy odbiorze zamówienia (38%). Płatność BLIK wybrała blisko co piąta osoba (18%). Z badania wynika, że użytkownicy wybierają szybkie przelewy najczęściej, gdy robią zakupy na komputerze (72%), natomiast płatności BLIK, gdy używają urządzenia mobilnego (81%)” – czytamy także.

W tradycyjnych „fizycznych” sklepach w Polsce nadal dominująca metodą płatności jest gotówka – w okresie poprzedzającym badanie w ten sposób zapłaciło 72% – był to drugi najwyższy odsetek wśród 13 krajów, które wzięły udział w badaniu. W dalszej kolejności Polacy wybierali płatności kartą debetową (52%) oraz kredytową (39%), podsumowano.

„Finansowy Barometr ING” to cykliczne badanie Grupy ING, badające zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych w Polsce i na świecie. Badanie zostało przeprowadzone w marcu-kwietniu 2018 r. w następujących krajach: Polska, Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Turcja, Wielka Brytania, Włochy. W badaniu wzięło udział 12 799 respondentów, w tym 1023 z Polski.

ING Bank Śląski jest notowany na GPW od 1994 r. Jego głównym akcjonariuszem jest holenderska grupa ING.

Źródło: ISBnews