Bankowość i Finanse | Wywiad Miesiąca | Bank przyszłości jest jak powietrze – niezbędny do życia, ale niezauważalny

Bankowość i Finanse | Wywiad Miesiąca | Bank przyszłości jest jak powietrze – niezbędny do życia, ale niezauważalny
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
O specyfice polskiej bankowości, rozwoju technologicznym, konkurencji fintechów, ale i zielonej gospodarce oraz odpowiedzialności banków i ich klientów za środowisko Jean-Bernard Mas Senior Country Officer Credit Agricole w Polsce oraz I wiceprezes zarządu Credit Agricole Bank Polska, rozmawiał z Pawłem Minkiną.

Co odróżnia polską bankowość od innych krajów europejskich?

– Każdy kraj, każdy rynek, ma swoją specyfikę, ale podstawy są w pewnym sensie takie same: ogromna konkurencja, silny rozwój usług cyfrowych i kilku cyfrowych buntowników skupiających się na różnych rynkowych niszach. Jednak koniec końców wszędzie banki muszą działać w ten sam sposób: należy się skupić na jakości usług i relacji z klientem, znajdując właściwą równowagę pomiędzy technologią a ludzkimi relacjami.

Takie wielokanałowe podejście, z najwyższym naciskiem na dostarczanie wartości klientom, jest częścią strategii Credit Agricole we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. W Polsce uczyniliśmy z tego wręcz nasz rynkowy wyróżnik. Lubimy powtarzać, że jesteśmy nowoczesnym bankiem skupionym na ludziach, który uważnie słucha klientów i proponuje im takie rozwiązania, jakich w danym momencie naprawdę potrzebują.

Jakość usług bankowych w Polsce jest całkiem dobra, a klienci wyrażają wysoki poziom zadowolenia. Co ważne, poziom opłat jest dość niski. Z tego względu tzw. fintechy i bankowe startupy nie rozwijają się tak szybko jak w innych krajach, np. we Francji. Tam opłaty bankowe są znacznie wyższe i nowym podmiotom łatwiej jest wejść na rynek z tańszym produktem opartym na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych. W Polsce cyfrową bankowość rozwijają głównie tradycyjne banki i należy ona do najlepszych w Europie.

I myślę, że to właśnie ten łatwy dostęp do zaawansowanych rozwiązań technologicznych wyróżnia polski sektor bankowy na tle innych rynków. Świadczy o tym chociażby popularność płatności mobilnych. Według Statista Global Consumer Survey, aż 31% Polaków płaci smartfonem, smartwatchem lub w inny sposób, bez użycia gotówki czy karty. Na drugim miejscu są Włochy, gdzie takich transakcji jest tylko 12%, a we Francji jedynie 9%.

Czy są obszary ekspansji technologicznej, rozwiązania lub unikalne usługi polskiej bankowości, które powinny być rozwijane lub promowane za granicą?

– Myślę, że nie trzeba się specjalnie starać, by promować dobre praktyki. Ich sława rozprzestrzenia się z prędkością samolotów latających między krajami europejskimi. Turyści, którzy wypróbują np. płatności mobilne, wracają do domu i wywierają presję na swoje banki, by wprowadziły podobne rozwiązania.

Niewątpliwie tym, co jest najbardziej doceniane przez klientów, jest wygoda korzystania z usług bankowych i ich dostępność. Bank przyszłości jest jak powietrze – niezbędny do życia, ale niezauważalny, transparentny. Technologia, która stoi za nowoczesnymi usługami bankowymi sprawia, że klient może zapłacić za obiad w restauracji, po prostu dotykając zegarkiem terminala płatniczego i od razu wyjść. Taka transakcja trwa zaledwie kilka sekund i niewiele osób zdaje sobie sprawę, że jest to bardzo skomplikowany proces, który angażuje wiele podmiotów i wymaga przetworzenia wielu danych. Podobnie jest w przypadku np. pożyczek dostępnych przez internet – po prostu klikamy i od razu mamy pieniądze na koncie.

Chciałbym jednak podkreślić, że współczesna bankowość nie może zapominać o swoim ludzkim wymiarze. Nie chciałabym, aby bankowanie odbywało się jedynie między maszynami, a klient miał kontakt tylko ze sztuczną inteligencją. Żywy człowiek, z jego emocjami i uczuciami, jest wartością, której wielu klientów potrzebuje i którą docenia. Tylko w ten sposób, mimo potęgi narzędzi i analizy danych, można naprawdę dopasować ofertę i obsługę do wyjątkowości każdego pojedynczego klienta i wspierać go w różnych momentach jego życia.

Jakie są perspektywy dla krajowego sektora bankowego w okresie pocovidowym – wiele aspektów nie sprzyja jego rozwojowi (np. niskie stopy procentowe, regulacje, ryzyko prawne). Z drugiej strony, wciąż istnieje pewien potencjał, np. w procesie ubankowienia i osiągnięcia poziomu Francji (gdzie 99% obywateli posiada konto bankowe). Na jakie aspekty rozwoju banki powinny zwrócić uwagę w najbliższym czasie?

– Jeśli chodzi o funkcjonowanie w środowisku niskich stóp procentowych, to jest to oczywiście okoliczność, która nie sprzyja wzrostowi wyników finansowych banków. Spójrzmy jednak na doświadczenia rynków zagranicznych, zwłaszcza ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK