Bankowość i finanse | TURYSTYKA | COVID to nie koniec problemów?
Karol Mórawski
Pierwszy rok pandemii przebiegał pod hasłem „Zostań w domu”, także w kontekście spędzania letniego urlopu. W roku 2018 wyjazd w celu wypoczynkowym na co najmniej dwa dni deklarowało 60% rodaków, dwa lata później taki sam odsetek zdecydował się nie opuszczać miejsca zamieszkania – tak przynajmniej wynika z badania „Wyjazdy turystyczne Polaków w 2021 roku i plany na rok 2022”, przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej w styczniu br. Rok później rezultat był podobny, jak w latach 2015-2016, kiedy to na wyjazd wakacyjny zdecydował się co drugi Polak. „Co prawda, jest ich nadal mniej niż w rekordowym roku 2018 i w ostatnim roku przed pandemią COVID-19, ale patrząc z dłuższej perspektywy, można powiedzieć, iż Polacy zaczęli wracać w tym względzie do dawnych zwyczajów” – podkreślono w raporcie z badania.
Do Zakopca zamiast w Alpy
Eksperci CBOS podkreślają, iż zwiększenie zainteresowania podróżowaniem w roku minionym podyktowane było w większym stopniu sytuacją materialną respondentów, niż malejącymi obawami przed zakażeniem. „W porównaniu z rokiem 2020 wzrosły odsetki wyjeżdżających we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na deklarowany poziom tego lęku, w tym znacząco także w grupie deklarujących, że bardzo boją się zakażenia koronawirusem” – informuje cytowany raport. Również wśród tych, którzy zdecydowali się pozostać w domu, najczęstszą motywacją był brak pieniędzy (28% odpowiedzi).
Bezpośrednim efektem pandemii, obserwowanym także w roku ubiegłym, jest również malejące zainteresowanie częstszymi wyjazdami urlopowymi. Zarówno w roku 2020, jak i 2021 odnotowano sukcesywny spadek liczby respondentów, którzy na wczasy udali się więcej niż raz. Skrócił się również przeciętny czas, spędzany poza domem. „Średnia dni spędzonych na wyjazdowym wypoczynku była w roku 2020 najniższa od roku 2003. Wartość średniej w 2021 r. jest tylko nieco wyższa i druga od końca w całym analizowanym okresie” – zaznaczyli twórcy opracowania.
Szczyptę optymizmu dla hotelarzy, touroperatorów czy właścicieli dinoparków, przystani kajakowych i innych atrakcji przynosi informacja o zmianie preferencji wyjazdowych Polaków. Za sprawą COVID-19 modne destynacje zagraniczne zaczęły tracić na znaczeniu wobec bliższych, i w domniemaniu bezpieczniejszych, wypadów w Polskę. Nie wszystkie jednak regiony mogą się czuć docenione w równym stopniu – na czele preferencji rodaków znajdują się góry i morze, a konkretnie – województwa pomorskie, zachodniopomorskie i małopolskie.
Hulaj dusza na wakacjach
Jak zapowiada się lato A.D. 2022? Wyniki badania CBOS zdają się nastrajać optymizmem. Chęć wyjazdu przynajmniej z jednym noclegiem zapowiedziało 56% badanych, co stanowi rezultat o 8 pkt. proc. lepszy niż rok wcześniej. „Nadal duży jest też obszar niepewności w tym względzie – 17% respondentów jeszcze nie wie, czy w tym roku gdzieś wyjedzie na co najmniej dwa dni” – zaznaczono jednak w ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI