Bankowość i Finanse | Technologie – Affexy | Sztuczna inteligencja to szansa, ale i zagrożenie
Robert Kuraszkiewicz
Autor przedmowy do polskiego wydania książki „Era sztucznej inteligencji”
Wcześniej m.in. prezes zarządu Banku Pocztowego
Każda firma musi znaleźć sposób na adaptację tej technologii w swojej działalności. Instytucje finansowe nie są tutaj wyjątkiem. Kto lepiej i szybciej zaimplementuje rozwiązania sztucznej inteligencji i głębokiego uczenia maszynowego, ten uzyska przewagę konkurencyjną. Jak podkreśla się w wielu analizach SI to szansa, ale i zagrożenie. Banki i cały sektor finansowy muszą podejść do implementacji tej technologii w sposób szczególnie odpowiedzialny. Instytucje finansowe, jako instytucje zaufania publicznego, dysponują unikalną wiedzą na temat zachowań klienta, dysponują pieniędzmi klientów i pełnią rolę krwiobiegu całej gospodarki. Jako takie działają na rynku regulowanym i są przedmiotem nadzoru ze strony instytucji publicznych. Muszą zachować najwyższe standardy w dziedzinie ochrony danych i sposobu dysponowania nimi. A dane są paliwem niezbędnym dla wdrożenia i funkcjonowania usług związanych ze sztuczną inteligencją.
Gwarancja bezpieczeństwa
Rozwiązania oferowane przez firmę Affexy gwarantują bezpieczeństwo i dają unikalne możliwości. System oferowany przez Affexy oparty jest na technologii tzw. Lean Language Model. Algorytmy – które są podstawą funkcjonowania systemu – tworzone są przez własny zespół specjalistów pod kierownictwem dr. hab. Nikodema Rybaka, uznanego badacza w dziedzinie sztucznej inteligencji, wykładowcy oraz dyrektora programu uczenia maszynowego z najlepszej australijskiej uczelni.
Autorski system oferowany przez Affexy trenowany jest na polskich zasobach słownikowych najwyższej jakości, ale publicznie dostępnych. Należy to podkreślić. System oparty jest na języku polskim, co daje unikalną przewagę konkurencyjną nad ofertą firm globalnych. W związku z tym pracuje na zamkniętych bazach danych z możliwością jednokierunkowego dostępu do danych zewnętrznych. Gwarantuje to bezpieczeństwo danych pilnie strzeżonych przez nadzór bankowy. System został zaprojektowany tak, aby wykluczyć halucynacje, które są istotnym problemem w funkcjonowaniu generatywnej sztucznej inteligencji. Brak halucynacji to kluczowa zaleta w porównaniu do dostępnych komercyjnie modeli LLM. Aplikacja w przypadku braku wiedzy informuje o tym fakcie użytkownika, co jest ważne dla dokładności i wiarygodności danych.
Technologia Affexy bazuje na zaawansowanym podejściu łączącym elementy sztucznego rozumowania, głębokiego uczenia, teorii informacji oraz NLP. Dzięki temu możliwe jest modelowanie procesów poznawczych, co stanowi znaczącą przewagę. Co więcej, system został zbudowany tak, aby omijać inne niedoskonałości, które są charakterystyczne dla dużych modeli językowych. Działa w lokalnym, zamkniętym środowisku zainstalowanym w infrastrukturze organizacji, bez wykorzystania zewnętrznej chmury, co jest niezwykle istotne w sektorze bankowym. To zapewnia większe bezpieczeństwo danych. Dzięki znacznie mniejszym potrzebom obliczeniowym w porównaniu z klasycznymi dużymi modelami językowymi, modele Affexy oferują szybkie przetwarzanie i niższe koszty operacyjne. Rozwiązanie to nie wymaga znaczących zasobów sprzętowych, co jest istotne z punktu widzenia kosztów i dostępności.
Przyjazny firmie i środowisku
Dedykowany i zoptymalizowany system Affexy jest w stanie sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom biznesowym, oferując unikalne korzyści, których nie zapewniają obecnie modele LLM. Dzięki mniejszemu zużyciu zasobów obliczeniowych, a poprzez to i energii elektrycznej, modele przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego, co jest istotnym krokiem w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.
Technologia Affexy bazuje na zaawansowanym podejściu łączącym elementy sztucznego rozumowania, głębokiego uczenia, teorii informacji oraz przetwarzania języka naturalnego. Dzięki temu możliwe jest modelowanie procesów poznawczych, co stanowi znaczącą przewagę. Działa w lokalnym, zamkniętym środowisku zainstalowanym w infrastrukturze organizacji. To zapewnia większe bezpieczeństwo danych.
System oferowany przez Affexy daje unikalne możliwości procesowe. Technologia jest w końcu tylko narzędziem, którym się posługujemy. Wdrożenie sztucznej inteligencji w instytucji finansowej wymaga bliższej współpracy między dostawcą i klientem niż tradycyjne technologie IT. Istotne jest dokładne zdefiniowanie efektów procesowych, które mają być osiągnięte. Najprostszym produktem oferowanym przez Affexy jest wirtualny asystent, który pozwala pracownikom banku odnaleźć się w gąszczu regulacji zewnętrznych i wewnętrznych. Odpowiedzi generowane przez sztuczną inteligencję są szybsze, pełniejsze, a w wypadku produktu Affexy zawsze podają odniesienie do źródła, z którego pochodzi dana informacja.
W swojej podstawowej wersji system zaproponuje również pisemną odpowiedź dla klienta zgodną z regulacjami zewnętrznymi, wewnętrznymi i kulturą korporacyjną konkretnego banku. Dane są współczesnym bogactwem, ale ich ilość potrafi przytłoczyć pracownika i narazić instytucje na koszty. Możliwości oferowane przez sztuczną inteligencję są jednak nieporównanie większe przy tym zwiększają efektywność podstawowych procesów w każdym banku. Warto wdrożyć te rozwiązania we współpracy z polską firmą, która oferuje technologie na najwyższym światowym poziomie.