Bankowość i Finanse | Raport NetB@nk | Elektroniczne kanały dostępu popularne jak nigdy
Takie dane podaje raport NetB@nk za IV kw. ub.r. Odnotowano w nim dalszy wzrost aktywnego wykorzystania zdalnych kanałów w bankowości, choć dynamika klientów indywidualnych wyraźnie zwolniła.
Dane za ten okres odnoszące się do bankowości elektronicznej, opublikowane przez Związek Banków Polskich pod koniec marca br., pokazują stan tego obszaru po niemal roku pandemii. Do pełnego obrazu brakuje nam jeszcze jednego kwartału, niemniej już teraz widać, że okazała się ona katalizatorem przemian w zakresie zdalnego korzystania z usług bankowych. Nie chodzi tu wyłącznie o wzrost samego potencjału, czyli monitorowanej w raporcie NetB@ank liczby umów bankowości elektronicznej, bo ten obszar już przed rozpoczęciem pandemii był stosunkowo wysoko nasycony – ale o wzrost aktywnego wykorzystania usług zdalnych i migrację w stronę mobilności.
Bank nigdy jeszcze nie był tak blisko klienta
Do takiego stwierdzenia upoważnia lektura wspomnianego raportu. Ponad połowa Polaków, którzy aktywnie korzystają z usług finansowych online, ma dziś bank w swoim smartfonie. Ten wzrost wykorzystania dedykowanych aplikacji bankowości mobilnej jest niezaprzeczalny, należy jednak pamiętać, iż postęp w tej dziedzinie został nieco wymuszony. Obostrzenia sanitarne i zasady bezpieczeństwa ograniczyły w ciągu ostatnich miesięcy dostępność obsługi stacjonarnej, dla większości klientów nie stanowiło to większego problemu, jednak niektórzy ewidentnie mieli problem z przestawieniem się na bankowanie w sieci.
Przejdźmy jednak do danych obejmujących IV kw. ub.r. Według NetB@nku, przyrosty aktywności użytkowników w zdalnych kanałach dostępu do bankowości odnotowano we wszystkich segmentach, choć w porównaniu z poprzednimi kwartałami 2020 r., dynamika wzrostu nieco osłabła.
W segmencie bankowości internetowej klientów indywidualnych na koniec grudnia 2020 r. po raz pierwszy przekroczona została bariera 38 mln umów o świadczenie usług bankowości elektronicznej. Liczba aktywnych użytkowników, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisu transakcyjnego wzrosła natomiast do blisko 19,48 mln – o 0,27% w ujęciu kwartalnym i 6,56% w porównaniu z grudniem 2019 r. Wśród aktywnych klientów zaobserwowano nieznaczny spadek średniej wartości przelewu, istotnie wzrosła natomiast ich liczba. Na koniec IV kw. ub.r. przeciętny klient realizował bowiem już siedem przelewów wobec sześciu kwartałów wcześniej i 6,33 w analogicznym okresie wcześniejszego roku.
Mobile rośnie w siłę
Nastąpił dalszy istotny wzrost ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI