Bankowość i Finanse | Motoryzacja | Powolny powrót do stabilizacji rynku
Pandemia koronawirusa zmieniła zapewne sytuację na rynku samochodowym? Jak zmienił się popyt, podaż, sposoby finansowania? A może wyklarowała się już nowa normalność?
– Pandemia mocno potrząsnęła światowym biznesem. Jej konsekwencje, także te pozytywne, będziemy odczuwali jeszcze przez pewien czas. Jednym z istotnych pocovidowych trendów jest przejście na pracę zdalną oraz dążenie do załatwiania istotnej części spraw online, bez konieczności spotkań twarzą w twarz. W branży flot samochodowych przekłada się to na znacząco niższe przebiegi firmowych aut, dążenie klientów do rekalkulacji lub przedłużania istniejących umów na wynajem pojazdów, albo – przy negocjowaniu nowych kontraktów flotowych – zakładanie mniejszych przebiegów już na starcie.
Dużym wyzwaniem jest także ograniczona dostępność nowych samochodów, co również wpływa na wydłużanie kontraktów flotowych. Trzeci trend, to zmiana postrzegania znaczenia aut w firmie. Z jednej strony część klientów rozpatruje ograniczenie wykorzystania najmu lub przejście z wynajmu długoterminowego na krótsze umowy. Z drugiej strony wiele firm, które dotychczas nie korzystały z outsourcingu pojazdów, obecnie widzi w nim dobre i stabilne rozwiązanie na czas pandemii.
Z finansowaniem parku pojazdów jest podobnie – tu również pojawiają się dwa rozbieżne trendy. Klienci, którzy mało jeżdżą, decydują się na zakup aut za gotówkę. Na przeciwległym biegunie jest grupa, która kieruje się w stronę rozłożenia i zabezpieczenia kosztów pojazdów na trzy lata, wybiera więc wynajem długoterminowy.
Czy wyklarowała się już nowa normalność? Z mojej perspektywy rok 2021 jest okresem powolnego powrotu do stabilizacji rynku. Nasze wyniki sprzedaży są dobre, relatywnie do dostępności aut – VWFS pod względem liczby rejestracji nowych samochodów na firmy leasingowe jest na pierwszym miejscu, z udziałem 16,5% w rynku po ośmiu miesiącach br.
Czy w rzeczywistości rosnącej popularności pracy zdalnej klient flotowy stracił na znaczeniu dla producentów samochodów?
– Zdecydowanie nie. Według danych Samaru, przynajmniej trzy na cztery rejestrowane w Polsce co miesiąc samochody kupują firmy. To strategiczny segment. ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI