Bankowość i finanse | GOSPODARKA | Miesięczny przegląd raportów gospodarczo-finansowych Świąteczne e-przygotowania
Maksymilian Stefański
analityk ekonomiczny, absolwent ekonomii oraz międzynarodowego programu CEMS MIM Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Jak wynika z najnowszego raportu Deloitte „Holiday retail survey 2021: Establishing the next normal”, spadek obaw związanych ze zdrowiem oraz niepokoju o przyszłość przyczyni się w najbliższym czasie do około pięcioprocentowego wzrostu średnich wydatków związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Pytani o opinie konsumenci spodziewają się, że w tym roku zrobią więcej zakupów w fizycznych sklepach, a niektórzy z nich planują wyruszyć w podróż, zwiększając tym samym wydatki na świąteczną turystykę (prognozowany wzrost +15% r/r).
Wyniki ankiety wskazują także, iż aż 40% konsumentów planuje rozpocząć zakupy wcześniej niż w ciągu ostatnich dwóch lat, a to ze względu na obawy związane z inflacją i ograniczeniami w łańcuchu dostaw. Jak podkreślają analitycy Deloitte sytuacja ta „może być szansą dla sprzedawców, ponieważ osoby kupujące wcześniej mają tendencję do wydawania większych kwot”. Co istotne, autorzy zwracają uwagę na znaczące i potencjalne trwałe zmiany nawyków klientów – „platformy cyfrowe, które konsumenci wypróbowali w czasie pandemii, kierując się troską o bezpieczeństwo, stały się ich nawykami ze względu na oferowane przez nie udogodnienia”. Choć fizyczne sklepy powinny przyciągnąć zdecydowanie więcej klientów niż przed rokiem, to prawdziwa świąteczna gorączka coraz częściej znajduje swoje miejsce w wirtualnym świecie.
Nowa tradycja nową szansą
Fundamentalna transformacja nawyków konsumentów, coraz częściej korzystających z platform e-commerce, wydaje się być zmianą nie tylko o skali globalnej, ale także długotrwałą. Obecne obserwacje wskazują, iż nawet po zniesieniu ograniczeń, znacznie częściej korzystają oni z zakupów oraz usług online, zwiększając tym samym potencjał całego rynku e-commerce. Jak zauważają analitycy Boston Consulting Group, zmiany te niosą zasadnicze implikacje dla wielu firm, zmuszając do zmiany dotychczasowego modelu biznesowego.
„Przedsiębiorstwa muszą reagować na te utrwalające się nawyki konsumenckie i przygotowywać się na dalszy dynamiczny rozwój sytuacji. Dobrą wiadomością dla firm jest to, że skuteczne reagowanie na zmiany w zachowaniu konsumentó...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI