Bankowość i Finanse | Gospodarka | Miesięczny przegląd raportów gospodarczo-finansowych | Globalne oddalenie
Maksymilian Stefański
analityk ekonomiczny, absolwent ekonomii oraz międzynarodowego programu CEMS MIM
Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Według najnowszego badania Międzynarodowego Funduszu Walutowego, w ub.r. wprowadzono na świecie ponad 2500 regulacji z zakresu ochrony przemysłu, niespełna trzy razy więcej niż w 2019 r. Co jednak ważniejsze, regulacji tych nie wprowadziły, jak to dotychczas bywało, kraje rozwijające się, chcące zapewnić pewny rozwój własnego rynku. Bynajmniej, większość z nich przygotowały najbogatsze i najbardziej zaawansowane gospodarki, które wcześniej wielokrotnie krytykowały takie rozwiązania. „Pandemia, zwiększone napięcia geopolityczne i kryzys klimatyczny wzbudziły obawy o stabilność łańcuchów dostaw, bezpieczeństwo gospodarcze i narodowe, a także ogólnie o zdolność rynków do efektywnej alokacji zasobów. W rezultacie rządy znalazły się pod presją, aby przyjąć bardziej aktywną politykę przemysłową” – zauważają autorzy badania.
Zaraz jednak dodają, że regulacje te są kosztowne i często prowadzą do różnych form niedoskonałości, od korupcji, po niewłaściwą alokację zasobów. Dodatkowo zabezpieczenie oraz subsydiowanie własnych sektorów zwiększają ryzyko działań odwetowych ze strony innych krajów. „Aby sterowanie relokacją zasobów w ramach polityki przemysłowej przynosiło społeczne korzyści, interwencje te muszą być odpowiednio zaprojektowane, ukierunkowane na dobrze zidentyfikowane niedoskonałości rynku i oparte na zasadach zwiększających konkurencję” – podkreślają eksperci MFW.
Wąskie gardła handlu
Centralnie sterowane rządowe interwencje mogą istotnie spowolnić globalny wzrost gospodarczy, tworząc bariery wzrostu. Problem w tym, iż barier osłabiających rozwój międzynarodowego handlu nie trzeba dziś wcale sztucznie tworzyć – one tworzą się same. Analitycy ING Think podkreślają, że globalne szlaki żeglugowe są obecnie poważnie zagrożone z powodu trwających konfliktów geopolitycznych. „Ponad 80% światowego handlu towarami odbywa się drogą morską. Jeśli przepływ przez cieśninę Ormuz, którą transportowana jest około jedna piąta światowej ropy naftowej, zostanie w jakikolwiek sposób zakłócony, wpływ na światowy handel będzie ogromny” – alarmują.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI