Bankowość i Finanse | Fundacja Polska Bezgotówkowa | Skupiamy się zarówno na udostępnianiu rozwiązań płatniczych, jak i edukacji przedsiębiorców i konsumentów

Bankowość i Finanse | Fundacja Polska Bezgotówkowa | Skupiamy się zarówno na udostępnianiu rozwiązań płatniczych, jak i edukacji przedsiębiorców i konsumentów
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Dzisiejszy konsument ceni sobie wolność i wybór. Idziemy do sklepu po to, by coś kupić i nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób zapłacimy. Ma być szybko, bezpiecznie – tak, jak chcemy – podkreśla Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa. Rozmawiał z nim Jerzy Rawicz.

Czas COVID-19 zdynamizował upowszechnianie się płatności bezgotówkowych w Polsce, po raz pierwszy ich wolumen przewyższył sumę płatności dokonywanych metodą tradycyjną. Gdzie znajdujemy się dziś, po przeszło trzech latach od ogłoszenia stanu epidemii i po kilku miesiącach od jego odwołania, wobec sytuacji sprzed ekspansji wirusa? Na ile zmieniły się nie tylko statystyki, ale i preferencje płatnicze konsumentów oraz sieć akceptacji płatności elektronicznych?

– Pandemia istotnie przyspieszyła zarówno rozwój nowoczesnych form płatności, jak i cyfryzację polskiej gospodarki. Zmieniła również podejście samego społeczeństwa w tym zakresie. Wymóg zachowania dystansu społecznego spowodował, że musieliśmy znaleźć alternatywę zarówno w codziennym życiu, jak i tym społecznym czy zawodowym. Odpowiedzią na nasze potrzeby okazała się technologia. To w pandemii sprawdziliśmy zalety pracy zdalnej czy nauki online. Grono osób zaczęło też aktywniej korzystać z e-commercu i płatności bezgotówkowych. Co ciekawe, ten trend się utrzymuje.

Z naszych cyklicznych badań wynika, że w 2022 r. nastąpiło przyspieszenie popularyzacji płatności bezgotówkowych, z użyciem których realizowano już 62% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce. Ubankowienie Polaków na koniec minionego roku wynosiło 85%, a w najmłodszych grupach wiekowych (18–26 lat) aż 91% – pokazują wyniki badania Fundacji Polska Bezgotówkowa „Zwyczaje płatnicze Polaków a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce1”. Co ciekawe, najnowsze dane ZUS wskazują, że ubankowienie rośnie także w najstarszej grupie wiekowej – już ponad 80% emerytów otrzymuje swoje świadczenia na konta bankowe2. Z naszych obserwacji wynika również, że bardzo szybko przybywa osób płacących mobilnie – telefonem lub innym gadżetem z technologią NFC.

Kim jest dzisiejszy konsument? W jaki sposób Program Fundacji odpowiada na potrzeby przedsiębiorców?

– Dzisiejszy konsument ceni sobie wolność i wybór. Idziemy do sklepu po to, by coś kupić i nie zastanawiamy się nad tym, w jaki sposób zapłacimy. Ma być szybko, bezpiecznie – tak, jak chcemy! W ciągu zaledwie kilku lat doszło do odwrócenia struktury rynku. W 2015 r. ok. 30% płatności w punktach handlowych było realizowanych w sposób bezgotówkowy. W 2022 r. ten udział wynosił już ponad 62%. Co miało na to wpływ? Na pewno ewolucja zachowań zakupowych, otwarte podejście do nowych technologii, ale też aktywne działania prowadzone przez Fundację Polska Bezgotówkowa, które poskutkowały dwukrotnym wzrostem sieci akceptacji. Duże znaczenie miała też pandemia. Jeśli wziąć pod uwagę zmianę pokoleniową i to, że coraz częściej klienci płacą już nie tylko kartami, ale wybierają telefon, zegarek lub inny gadżet z NFC, to możemy śmiało stwierdzić, że płatności bezgotówkowe będą tylko zyskiwać na popularności.

Przedsiębiorcy muszą o tym pamiętać. By być konkurencyjnym, trzeba dbać o klienta i zapewniać mu komfort zakupów. Co ważne, mikroprzedsiębiorcy dostrzegają korzyści z udostępnienia możliwości wyboru sposobu dokonania płatności – kartą lub ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK