Bankowość i finanse | ESG | Nowe szaty cesarza
Marcin Złoch
Ochrona środowiska i dążenie do zrównoważonego sposobu prowadzenia działalności staje się podstawowym elementem strategii firm. Odpowiadają one w ten sposób nie tylko na bieżące wyzwania w zakresie ekologii, ale i postawy konsumentów, których świadomość systematycznie wzrasta. Według GfK, aż 73% uczestników badania, opublikowanego w raporcie „Green Mood”, twierdzi, że biznes powinien angażować się w działania ekologiczne.
– Nabywcom nie wystarczają już same deklaracje. W dobie łatwego dostępu do informacji konsumenci mogą w szybki oraz prosty sposób zweryfikować działania prowadzone przez firmy, i – co najważniejsze – coraz chętniej to robią. Z naszego raportu wynika, że już blisko 30% Polaków korzysta z takich możliwości i aktywnie szuka informacji o zielonych praktykach marek – podkreśla Mateusz Zubkowicz, Client Business Partner w GfK.
ESG (E – Środowisko (z ang. environmental), S – Społeczna odpowiedzialność (social responsibility) i G – Ład korporacyjny (corporate governance) ma kluczowe znaczenie dla instytucji finansowych na całym świecie. Popularność produktów ESG błyskawicznie rośnie. W Stanach Zjednoczonych, wg KPMG, na koniec 2020 r. aktywa z tytułu zrównoważonego inwestowania osiągnęły 17,1 bln USD, co stanowi wzrost o 42% w porównaniu z rokiem 2018. Jednocześnie europejskie fundusze stosujące strategie ESG w zeszłym roku pobiły rekord, osiągając wartość 1,4 bln USD zarządzanych aktywów.
– Znajdujemy się w punkcie silnego przewartościowania. Rynki skierowały swoją uwagę na kwestie do tej pory identyfikowane jako niefinansowe, choć od zawsze były one nierozerwalnie związane zarówno ze stabilnością funkcjonowania przedsiębiorstw, jak i ich przychodami. Ta logika się zmienia. Zarówno regulatorzy, jak i przedsiębiorcy odchodzą od sztucznego podziału na kwestie niefinansowe i finansowe – zauważa Anna Bogumił-Vukailović, dyrektor Działu Strategii i Zrównoważonego Rozwoju w Alior Banku.
– Dla nas ESG to sposób prowadzenia biznesu. To perspektywa patrzenia na biznes w taki sposób, który uwzględnia jego wpływ na otoczenie. Firma powinna próbować sprostać rosnącym oczekiwaniom coraz bardziej świadomego otoczenia – pracowników, klientów, dostawców, partnerów biznesowych, społeczności lokalnych, regulatorów itd. – potwierdza Ewa Deperas-Jarczewska, menedżerka Zespołu ds. Corporate Sustainability w Credit Agricole Banku Polska.
Podejście ESG zakłada, że czynniki społeczne, środowiskowe i związane z ładem korporacyjnym powinny być włączone i szczegółowo opisane w praktycznie wszystkich dokumentach wewnętrznych. Te firmy, które zarządzają w sposób odpowiedzialny, mają precyzyjnie przeanalizowany swój wpływ na otoczenie i to, gdzie jest on największy, ale także ryzyka, które mogą wpłynąć na ich działalność w różnych okresach. Dlatego takie firmy są lepiej przygotowane na przyszłe wyzwania i bardziej odporne. Ze względu na przekrojowe znaczenie ESG, jest to temat, którym powinien zajmować się cały bank, a nie tylko jeden dział.
ESG po CSRArtykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI
Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI