Bankowość spółdzielcza w Niemczech: Finanz Gruppe wypasiona lokatami

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2012.11.foto.051.150xMimo niskich stóp procentowych banki spółdzielcze Finanz Gruppe w okresie ostatnich dwóch lat uzyskały rocznie 3-3,2 mld euro zysku netto i znacznie poprawiły swój image na rynku usług bankowych w Niemczech.

Prof. UG dr hab. Eugeniusz Gostomski

W latach 2007-2011 duże banki niemieckie zmniejszyły portfel kredytów dla podmiotów niefinansowych o 13 proc., natomiast banki spółdzielcze zwiększyły o ponad 15 proc. Jednocześnie banki Raiffeisena i banki ludowe odnotowały duże sukcesy w pozyskiwaniu lokat, które od wybuchu globalnego kryzysu w 2007 r. do końca 2011 r. wzrosły o 19 proc., podczas gdy w przypadku banków komercyjnych wzrost wynosił tylko 3 proc.

Zdrowe portfele

Trzon sektora stanowi 1121 banków spółdzielczych i dwa banki zrzeszające: DZ Bank i WGZ Bank, wraz ze specjalistycznymi instytucjami, które tworzą Finanz Gruppe – jedną z największych niemieckich grup bankowych. Finanz Gruppe prowadzi co trzecią spośród ponad 42 tys. placówek bankowych i 28,6 proc. wszystkich e-rachunków, obsługując ponad 30 mln osób fizycznych i prawnych.

W sektorze pracuje 158 tys. osób, co stanowi 24,9 proc. zatrudnionych w całym systemie. Banki spółdzielcze są własnością 17 mln członków, ich udział (bez banków zrzeszających) w rynku lokat od osób prywatnych wynosi 16 proc., zaś w rynku kredytów dla tych klientów – 21 proc. Jednocześnie banki te udzielają 15,5 proc. wszystkich kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Dzięki dobrej koniunkturze sektor nie ma problemów z jakością portfela kredytowego, z czym boryka się wiele dużych banków w krajach europejskich. Konserwatywne podejście do biznesu i preferowanie klasycznych transakcji depozytowo-kredytowych, w których chodzi o zaspokajanie potrzeb finansowych klientów, a nie maksymalizowanie zysków, znajduje powszechne uznanie i wzmacnia prestiż marki.

Jak rodzynki w cieście

Banki spółdzielcze w Niemczech szczycą sie tym, że obsługują ponad 30 mln klientów, tj. 37,5 proc. obywateli kraju. Jednakże ocenia się, że faktycznie tylko połowa z nich to klienci aktywni, czyli tacy, którzy systematycznie realizują poprzez swoje konto transakcje depozytowe, kredytowe czy rozliczeniowe. Bez intensywnych działań promocyjnych nie można liczyć na zwiększenie liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej, natomiast w perspektywie około 10 lat w związku ze starzeniem się społeczeństwa niemieckiego „klientów tradycyjnych” będzie ich jeszcze mniej. Młodsza generacja, która powinna ich zastąpić, nie jest tak silnie ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI